Marsista löydettiin jäätikön jälkiä

Jäätiköt katosivat ehkä vasta viisi miljoonaa vuotta sitten

tiistai 1. syyskuuta 2009

Marsia kiertävä Esan Mars Express luotain on havainnut naapuriplaneetan pinnalla alueen, joka näyttää olleen jään peittämä meri. Elysium Planitiaksi kutsutulla alueella Marsin päiväntasaajan pohjoispuolella sijaitseva meri on saattanut olla 45 metriä syvä ja 850 kilometriä leveä. Kuten muuallakin Marsissa, itse vedestä ei enää ole jälkiä, mutta nyt pölyn tai tuhkan peittämässä maastossa on selviä merkkejä siitä, että alueella on ollut jäätynyttä vettä. Alueen pinnassa on selvästi nähtävissä painautumia, jotka muistuttavat jäälauttoja. Paikoin ne näyttävät törmänneen toisiinsa samalla tavalla kuin jäälautat Maan napa-alueiden merissä. Elysium Planitian pinnanmuodostus vaikuttaa suhteellisen nuorelta, sillä siellä on erittäin vähän meteoriittien kraattereita. Törmäyskraattereita on niin harvassa, että tutkijoiden mukaan alueen pinta on ilmeisesti muodostunut vasta viitisen miljoonaa vuotta sitten. Mars Expressin kuvia tutkinut brittiläinen vulkanologi John Murray uskoo, että juuri muinaisen jäämeren pohja olisi sopiva paikka etsiä jälkiä mahdollisista muinaisista marsilaisista mikrobeista.