Marsissa virtasi vettä vielä hiljan?

Nasan tutkijat uskovat, että Marsin pinnalla on virrannut vettä vielä muutama vuosi sitten. Jos tämä on totta, pidetään mahdollisena, että Marsissa olisi ainakin mikrobin kaltaisia eläviä olentoja. Nasan arvio perustuu Mars Global Surveyor -luotaimen ottamiin kuviin, joissa näkyvät uurteet vaikuttavat virtaavan veden tekemiltä. Nasan Malinin avaruustutkimuskeskuksen tutkijat vertasivat useita vuosina 1999–2005 samasta kraatterista otettuja kuvia ja havaitsivat sen seinämään ilmestyneen uusia ilmeisesti eroosion aiheuttamia uomia. Seinämän vaalea pintakerros – muta, suola tai jäätynyt maa-aines – näytti liikkuneen valuvan nesteen mukana. Kaikki eivät kuitenkaan pidä varmana, että valunut neste on ollut vettä. Selitykseksi on esitetty muun muassa nestemäistä hiilidioksidia, joka voisi synnyttää samanlaisia uurteita.