Magnetarin purkaus heilautti mittareita rajusti

Hiljattain Maassa havaittiin useilla satelliiteilla ja mittalaitteilla tähän asti voimakkain Aurinkokunnan ulkopuolelta peräisin oleva gamma- ja röntgensädepulssi. Energiapurkaus oli lähtöisin 50000 valovuoden päässä Maasta Jousimiehen tähdistössä sijaitsevasta SGR 1806-20 -magnetartähdestä. Magnetar on neutronitähti, jolla on poikkeuksellisen voimakas magneettikenttä. Se voi olla tuhat kertaa niin voimakas kuin normaalin neutronitähden ja miljoona miljardia kertaa niin voimakas kuin Maan magneettikenttä. Magnetarista lähtenyt purkaus kesti vain 0,2 sekuntia. Sinä aikana tähdestä säteili yhtä paljon energiaa kuin Auringossa muodostuu 250000 vuodessa. Vain Aurinko ja muutamat komeetat ovat pystyneet altistamaan Maan yhtä suurelle energiamäärälle. Energiapurkaus syntynee silloin, kun magnetarin sisä- ja ulkopuolen magneettikentät synnyttävät jännityksiä. Jännitykset voivat aiheuttaa ”tähdenjäristyksiä”, jolloin tähden pinnasta lähtee säteilypurkaus. Ilmiö liittyy ehkä tutkijoita askarruttaneisiin lyhyisiin gammasädepurkauksiin, joiden on aiemmin arveltu johtuvan massiivisen tähden muuttumisesta mustaksi aukoksi.