Maa

Maata suojaa radioaaltokupla

Avaruudessa liikkuu vaarallisia varautuneita hiukkasia. Nyt on havaittu, että ihmisten aikaansaama radioaaltokupla suojaa Maata hiukkasilta.

torstai 4. tammikuuta 2018 teksti Antje Gerd Poulsen

Nasan astrofyysikot havaitsivat, että Maan ympärillä on kupla, joka suojaa Maata aurinkomyrskyjen jälkeiseltä säteilyltä.

Kupla löydetiin jo vuonna 2014, mutta vasta nyt Nasan kahden Van Allen -luotaimen tiedoista selvisi, että kupla on ihmisen aikaansaama.

Tappajaelektronit tuhoavat elektroniikan

Yleensä kiertoradalla olevia luotaimia ja avaruusaluksia suojaa vaaralliselta säteilyltä Maan magneettikenttä.

Avaruuden sään ääri-ilmiöiden aikana niin kutsutut tappaja-elektronit voivat kuitenkin liikkua niin nopeasti, että ne pääsevät tunkeutumaan kentän läpi tuhoamaan laitteiden elektroniikkaa.

Näin voi tapahtua esimerkiksi aurinkomyrskyjen jälkeen.

Suojakupla on muodostunut Maasta lähtöisin olevista VLF- eli very low frequency -radiosignaaleista, joilla syvällä merissä liikkuvat sukellusveneet viestivät.

LÄHDE LÖYTÖRETKELLE UNIVERSUMIIN tilaamalla Tieteen Kuvalehti

Signaalit leviävät meren lisäksi myös avaruuteen, ja kohdatessaan tappajaelekroneja ne vaikuttavat hiukkasten liikkeeseen.

Nyt tutkijat haluavat selvittää, voidaako satelliitit suojata radioaalloilla myös muuta avaruudesta tulevaa säteilyä vastaan.

Kuplat työntävät säteilyvöitä

Radioaallot pitävät suurienergiaiset avaruudesta peräisin olevat hiukkaset loitolla.

Siten aallot suojaavat myös Maata matalilla kiertoradoilla kiertäviä avaruusaluksia.

Avaruuden hiukkaset muodostavat donitsin

Avaruuden suurienergiaiset hiukkaset jäävät magneettikenttään donitsin muotoisiin muodostelmiin, joita kutsutaan Van Allenin vyöhykkeiksi.

Hiukkaset saattavat lähentyä Maata, mutta Maata ympäröivä kupla pitää ne loitolla.