Maapallolla on isoveli 15 valovuoden päässä

Mahdollisuudet löytää elämää maapallon ulkopuolelta paranivat selvästi, kun muun muassa Kalifornian yliopiston, Carnegien säätiöiden ja Nasan tähtitieteilijöistä koostuva tutkijaryhmä havaitsi, että Gliese 876 -nimellä tunnettua tähteä kiertää maankaltainen kallioplaneetta vain noin 15 valovuoden päässä Maasta. Ensimmäisen kivisen eksoplaneetan olemassaolon paljasti tähden radan epäsäännöllisyys. Vielä nimeämätön planeetta, jonka massa on 7,5 kertaa niin suuri kuin Maan, ei tarjoa elämälle helppoja oloja, sillä sen lämpötila vaihtelee 204:stä 371 asteeseen. Sillä ei ole kuitenkaan kuumaa ydintä niin kuin Maalla. Koska kyse on kallioplaneetasta, siellä voi olla nykyään tunnetuille elämän muodoille välttämätöntä vettä.