Universe the beginning

Maailmankaikkeuden alkuvaiheet

Tieto maailmankaikkeuden muodosta kätkeytyy taustasäteilyyn. Videoluennossa kerrotaan, mitä taustasäteilystä tiedetään nykyisin.

torstai 19. huhtikuuta 2012

Maailmankaikkeuden muotoa tutkivat topologit ovat esittäneet asiasta useita teorioita, mutta ei tiedetä, miten paikkansapitäviä ne ovat ja mitä muita mahdollisuuksia on olemassa. Kuten aina luonnontieteissä, topologiassakin matematiikka voi johtaa teorioiden jäljille, mutta tarvitaan myös kokeita ja mittaustuloksia, joilla selvitetään asian todellinen laita.

Kun puhutaan maailmankaikkeuden muodosta, vallitsee yksimielisyys siitä, että asian ratkaisevat mittaukset liittyvät maailmankaikkeuden taustasäteilyyn. Se syntyi ja täytti maailmankaikkeuden, kun maailmankaikkeus oli 380 000 vuoden ikäinen. Nykyisin, 13,4 miljardia vuotta myöhemmin, maailmankaikkeus on laajentunut niin paljon, että säteilyn lämpötila on vain noin 2,7 astetta absoluuttisen nollapisteen yläpuolella. Sen lämpötila ei kuitenkaan ole sama kaikkialla avaruudessa. Jotkin alueet ovat vain 0,00001 astetta viereisiä alueita lämpimämpiä tai kylmempiä. Maailmankaikkeuden todellinen muoto voidaan ehkä saada selville lämpimien ja kylmien alueiden jakautumisesta.

Tällä hetkellä odotellaan Euroopan avaruusjärjestön Esan lähettämän Planck-satelliitin mittaustuloksia. Satelliitin tuloksia odoteltaessa voi katsoa Esan kokoaman videon, jossa kerrotaan, mitä taustasäteilystä on saatu selville tähän mennessä.