Linnunrata sai uuden haaran

Linnunradassa on yksi haara enemmän kuin on oletettu. Uuden kierrehaaran havaitsi Naomi McClure-Griffithin johtama australialainen tutkijaryhmä. Se sijaitsee galaksin ulkoreunalla ja on noin 77 000 valovuotta pitkä ja pari tuhatta valovuotta leveä. Linnunradan kierrerakenne havaittiin jo yli 50 vuotta sitten. Monet sen osat tunnetaan silti yhä melko huonosti, sillä suuret pölypilvet, joiden läpi pääsee vain radio- ja infrapunasäteily, peittävät näkyvyyden useille Linnunradan alueille. Uusi kierrehaara havaittiin, kun tutkijaryhmä kartoitti vedyn jakautumista Linnunradassa nimenomaan vedystä lähtevän radiosäteilyn perusteella. Galaksin keskuksesta ulospäin kiertyville haaroille on ominaista tiivis vetykasauma, joka puristuu kasaan niin, että siinä syntyy runsaasti tähtiä. Jotkut tähdistä ovat niin kuumia ja kirkkaita, että ne muodostavat galaksiin näkyvän haaran. Linnunradassa on neljä päähaaraa ja joukko pienempiä haaroja. Orionin haara, jossa Aurinkokunta sijaitsee, on jokseenkin pieni pätkä, mutta sen ja 27 000 valovuoden päässä sijaitsevan Linnunradan keskuksen välissä on kaksi tai kolme täysimittaista kierrehaaraa. Uuden haaran alkuperä on epäselvä. Se voi olla lähtöisin toisesta galaksista, joka on ohittanut Linnunradan lähietäisyydeltä. Tällaiset kosmiset lähikosketukset ovat melko yleisiä.