Linnunradassa on outo vanhus

Linnunradasta on löytynyt varsinainen tervaskanto tähdeksi. 13,2 miljardin vuoden ikäinen HE 1523-0901 -tähti on nimittäin vain puoli miljardia vuotta maailmankaikkeutta nuorempi. Koska tähtivanhus sijaitsee aivan Linnunradan laidalla, se on todennäköisesti syntynyt jo kauan ennen kuin galaksi sai nykyisen muotonsa. Tähden havaitsi Texasin yliopiston tähtitieteilijä Anna Frebe Euroopan eteläisen observatorion ESOn VLT-teleskoopilla (Very Large Telescope). Tähtien ikää määritettäessä käytetään arkeologiasta tuttua radiohiiliajoitusta muistuttavaa menetelmää. Radiohiiliajoitus perustuu hiili 14:n eli hiilen radioaktiivisen isotoopin puoliintumisaikaan. Puoliintumisaika on aika, jonka kuluessa puolet radioaktiivisen aineen atomiytimistä on hajonnut toisiksi atomiytimiksi. Koska tähdet ovat arkeologisia löytöjä paljon vanhempia, niiden iänmääritys perustuu raskaiden alkuaineiden, kuten uraanin ja toriumin, puoliintumisaikaan, joka on paljon pidempi kuin radiohiilen. Kaukaisten kohteiden alkuainepitoisuus selvitetään niiden valon spektristä. HE 1523-0901:n erikoisin piirre on se, että se sisältää ikäänsä nähden poikkeuksellisen paljon raskaita alkuaineita.