Laakea avaruus

Taustasäteily näyttää maailmankaikkeuden alkuvaiheen

tiistai 1. syyskuuta 2009

Tähtitieteilijöillä on nyt ensi kertaa käytössään kuva maailmankaikkeudesta sellaisena kuin se oli 300 000-vuotiaana eli miljoonia vuosia ennen kuin ensimmäiset tähdet ja galaksit syntyivät. Uusien mittauksien perusteella tiedetään myös, että maailmankaikkeus on laakea. Uusi kuva maailmankaikkeudesta perustuu kahden erillisen tutkimusryhmän, Maximan ja Boomerangin, mittauksiin. Mittaukset tehtiin laitteilla, jotka lähetettiin Etelämantereelta ilmapallolla 40 kilometrin korkeuteen. Siinä korkeudessa ilmakehä on niin ohut, että se ei juurikaan häiritse kosmisen taustasäteilyn mittaamista. Avaruudessa joka suuntaan leviävä mikroaaltotaustasäteily on jäännöstä kuumuudesta, joka vallitsi maailmankaikkeudessa pian alkuräjähdyksen jälkeen. Tuolloin universumi on äärettömän tiheä ja kooltaan vain murto-osa nykyisestä. Taustasäteily ei ole kuitenkaan täysin tasaista, vaan molempien tutkimusryhmien mittauksissa havaittiin epätasaisuuksia, joissa säteilyn lämpötila poikkesi keskimääräisestä. Epätasaisuuksien perusteella laadituista kartoista on luettavissa, että maailmankaikkeus on muodoltaan litteä tai laakea. Aiemmin on pidetty mahdollisena myös sitä, että universumi olisi kaareva tai satulamainen. Lisäksi mittaustuloksista on päätelty, että maailmankaikkeuden massasta ja energiasta noin 5 prosenttia on tavallista ainetta, 30 prosenttia pimeää ainetta ja 65 prosenttia avaruuden laajenemista kiihdyttävää poistovoimaa. Avaruuden litteä muoto voidaan tutkijoiden mukaan tulkita siten, että maailmankaikkeus jatkaa laajenemistaa loputtomiin.