Kosminen paikanmääritys

Missä kohtaa maailmankaikkeutta Aurinko ja Linnunrata sijaitsevat? Ja mitkä ovat Linnunradan lähimmät naapurigalaksit?

Jotta voidaan pohtia Aurinkokunnan ja muun Linnunradan sijaintia suhteessa muihin maailmankaikkeuden osiin, on määritettävä maailmankaikkeuden muoto. Useimmat tähtitieteilijät ovat yhtä mieltä siitä, että maailmankaikkeus on ääretön. Universumin muodosta sen sijaan on esitetty kaksi teoriaa. Molemmissa maailmankaikkeutta kuvataan pinnaksi. Toisen käsityksen mukaan se on paperiarkin tapainen tasainen pinta, joka jatkuu joka suuntaan loputtomiin. Toisen näkemyksen mukaan se on loputtoman kaareutuva kuin pallon pinta. Linnunrata ja muut galaksit ovat ikään kuin saaria tällä pinnalla. Pinnan joka pisteestä näkee joka suuntaan yhtä kauas. Etäisyyden määrittäminen maailmankaikkeuden keskukseen tai rajoille ei ole mahdollista, koska loputtomalla tasolla tai pallon pinnalla ei ole keskipistettä eikä äärirajoja. Niinpä myöskään Aurinkokunnan tai Linnunradan sijaintia pinnalla ei ole mahdollista määrittää. Sekä taso- että pallon pinta -teorian mukaan maailmankaikkeus on joka paikassa keskimäärin samanlainen. Yhtenä todisteena maailmankaikkeuden keskimääräisestä samanlaisuudesta on pidetty kosmista mikroaaltosäteilyä. Sen voimakkuus on kaikkialla lähes sama: poikkeamat ovat yhden sadastuhannesosan luokkaa. Tällä säteilyllä ei ole suuntaa, sillä se on jäännös alkuräjähdyksestä, joka tapahtui kaikkialla yhtä aikaa. Silläkään ei ole keskusta. Paikallisella tasolla Linnunradan asema voidaan määrittää. Lähimmät naapurit ovat samassa Paikallisessa galaksiryhmässä sijaitsevat Andromeda ja M33-galaksi. Kaikkiaan ryhmässä on 30–40 galaksia. Lähin toinen galaksijärjestelmä on Virgon galaksijoukko, joka on osa samaa Paikallista superjoukkoa kuin Paikallinen galaksiryhmä. Superjoukko taas on osa vielä suurempaa superjoukkoa.