Keck löysi kosmisen kolarin jäljet

Maailmankaikkeuden lapsuudessa tapahtui niin raju galaksien yhteentörmäys, että sen jäljet näkyvät taivaalla edelleen – vaikka kolari sattui 11,4 miljardin valovuoden päässä Maasta. Kalifornian yliopiston tähtitieteilijät havaitsivat galaksikolarin jäljet Keck-teleskoopilla. Havaijilla sijaitsevan teleskoopin kuvista ilmeni, että galaksi-joukko LBG-2377 on syntynyt rysäyksessä, jossa törmäsi ainakin kolme eri galaksia. LBG-2377:n synty on vanhin havaittu galaksien törmäys. Jeff Cooke Kalifornian yliopistosta kertoo, että kolarin seurauksena syntyi niin paljon uusia tähtiä, että galaksijoukko loistaa kirkkaampana kuin yksikään toinen samalla etäisyydellä oleva galaksi tai galaksijoukko. Hänen mukaansa LBG-2377:n massa on yli kymmenkertainen Linnunrataan verrattuna ja se kasvaa yhä.