Kaukana Pluton takana pieni kiertolainen

Sednan lämpötila käy lähellä absoluuttista nollapistettä

tiistai 1. syyskuuta 2009

Kalifornian teknisen korkeakoulun professorin Michael Brownin johtama tähtitieteilijäryhmä löysi jokin aika sitten 1,2 metrin peiliteleskoopilla planeettamaisen kappaleen, joka kiertää Aurinkoa Pluton tuolla puolen Se siirtää Aurinkokunnan rajoja 20 kertaa nykyistä kauemmaksi. Inuiittien merenjumalan mukaan Sednaksi nimetyn kappaleen läpimitta on alle 1 700 kilometriä, joten se on pienempi kuin Pluto ja Kuu mutta suurempi kuin vuonna 2002 saman tutkijaryhmän löytämä Quaoar. Tutkijaryhmän jäsenen David Rabinowitzin mukaan Sednalla saattaa myös olla kuu. Sednalle on ehdotettu jopa planeetan asemaa, mutta todennäköisesti se luokitellaan planetoidiksi. Sedna on lähes yhtä punainen kuin Mars. Väri viittaa orgaanisiin yhdisteisiin, mutta elämää sillä ei ole. Sednan kiertorata on poikkeuksellisen soikea. Seuraavien 72 vuoden aikana se lähestyy Aurinkoa ja käy noin 13 miljardin kilometrin päässä siitä. Sitten Sedna lähtee loittonemaan 10 500 vuoden ajaksi ja käy kääntymässä 130 miljardin kilometrin etäisyydellä Auringosta. Mikään nykyään tunnettu Aurinkokunnan kappale ei liiku yhtä kaukana. Matkalla Sednan lämpötila laskee nykyisestä noin -240 asteesta hyvin lähelle absoluuttista nollapistettä -273,15 astetta.