Jotkin tähdet saavat timanttisen ytimen

Onko avaruudesta tosiaan löydetty jättiläismäisiä timantteja kuten kuulin?

tiistai 1. syyskuuta 2009

Viimeaikaisissa astrofysiikan alan tutkimuksissa on päädytty päätelmään, että jotkin valkoisiksi kääpiöiksi kutsutut planeetan kokoluokkaa olevat tiheät tähdet sisältävät kiteistä hiiltä. Valkoisten kääpiöiden kiteytynyt hiili voi hyvinkin olla timanttimaista eli kiderakenteeltaan hyvin vakaata ja lujaa. Valkoisten kääpiöiden tiedetään olevan tulosta prosessista, jossa massaltaan Aurinkoa vastaava punaiseksi jättiläiseksi kehittynyt tähti sinkoaa ulko-osansa avaruuteen planetaariseksi sumuksi. Jäljelle jää kuuma ydin, jossa ydinreaktiot ovat lakanneet. Ytimen otaksutaan koostuvan heliumista, hapesta ja hiilestä. Vuonna 2004 löydettiin 50 valovuoden päästä Maasta nimellä BPM 37093 tunnettu valkoinen kääpiö, joka vaikuttaa astroseismologisten havaintojen valossa olevan massaltaan jonkin verran Aurinkoa suurempi timantti. Jos sen massa ilmaistaan jalokivien tapaan karaatteina (yksi karaatti on 200 milligrammaa), ykkösen perään tulee 34 nollaa. Avaruudessa muodostuu myös pieniä timantteja. Mikroskooppisia timantteja on löytynyt meteoriiteista.