Image-satelliitti saa näkymättömät myrskyt esiin

Ainutlaatuisia kuvia Maasta aurinkomyrskyn kourissa

tiistai 1. syyskuuta 2009

Avaruudessa esiintyy jatkuvasti voimakkaita ilmiöitä, jotka vaikuttavat myös Maan olosuhteisiin. Magneettiset myrskyt, kaasu- ja hiukkaspurkaukset ja meteoriitit voivat Maan ilmakehään törmätessään aiheuttaa häiriöitä sähkönjakelussa ja elektronisissa laitteissa. Myös satelliitti- ja puhelinyhteydet voivat häiriintyä voimakkaiden purkausten vuoksi. Tähän asti on ollut erittäin hankalaa ennustaa avaruudessa vallitsevien ”sääolojen” kehittymistä. Nyt NASA on lähettänyt Image-avaruussääsatelliitin tarkkailemaan Maan magneettikentän olosuhteita. Yksi Imagen laitteista on nimeltään Neutral Atom Imaging. Se rekisteröi Maan magneettikentän läpi kulkevien nopeiden atomien aikaansaaman hehkun. Siitä voidaan päätellä Maata ympäröivien suurten plasmapilvien koko ja liikkeet. Lisäksi satelliitissa on laite, joka keskittyy revontulien tarkkailuun. Laitteen nimi on Far Ultraviolet Imaging. Sillä on saatu ensimmäiset avaruudesta otetut kuvat revontulista. Image-satelliitin Extreme Ultraviolet Imager -laite on kuvannut ensi kertaa Maan yläilmakehän sähköisesti varautunutta kerrosta, ionosfääriä, joka sijaitsee noin 20 000 km:n korkeudella Maasta. Tutkijoiden mukaan ionosfääristä otetuista kuvista voidaan ennustaa avaruusmyrskyjen käyttäytymistä. Samaa kerrosta tutkitaan myös Imagen Radio Plasma Imager -laitteella, jonka lähettämien tietojen perusteella siitä saadaan kolmiulotteinen kuva. Aiemmin avaruusmyrskyjä tutkittiin lähettämällä avaruusluotain myrskyalueen läpi. Matkallaan luotain keräsi hiukkasia. Keräysmenetelmällä saatiin tietoja vain pienestä alueesta. NASAn Image-hankkeen parissa työskentelevä tutkija Thomas Moore vertaa vanhaa menetelmää siihen, että ukkosmyrskyjä tutkittaisiin ajelemalla autolla myrskyalueella roikottaen samalla auton ikkunasta sadeveden keräysastiaa. Imagella voidaan laatia kattavia ennusteita siitä, millaiset olosuhteet avaruudessa vallitsevat.