Hubble otti kuvan universumin alkuajoista

Avaruusteleskooppi näkee 13 miljardin vuoden taakse

tiistai 1. syyskuuta 2009

Avaruusteleskooppi Hubble on taas ylittänyt itsensä. Se on ottanut tähän asti tarkimman kuvan varhaisesta maailmankaikkeudesta. Hubblen kamerat kohdistettiin yli 300 tunnin ajaksi pienelle alueelle Sulatusuunin tähdistössä Orionin eteläpuolella. Kuvaan tallentuneiden kohteiden valo lähti liikkelle noin 13 miljardia vuotta sitten, jolloin maailmankaikkeus oli 300–800 miljoonaa vuotta vanha. Hubblen niin sanotussa Ultra Deep Field -kuvassa näkyvä maailmankaikkeus oli 8–13 kertaa pienempi kuin nykyään. Nuoressa maailmankaikkeudessa oli valtavia vety- ja heliumpilviä, jotka eivät vielä olleet tiivistyneet tähdiksi ja galakseiksi. Hubblen kuvissa näkyy myös supernovaräjähdyksiä, joina ensimmäiset tähdet päättävät päivänsä. Yllättävää kuvassa on se, että siinä on selvästi nähtävissä pienen galaksin kaltaisia kohteita. Muodoltaan ne muistuttavat lähinnä tulitikkua tai sammakontoukkaa, mutta ilmeisesti ne ovat muodostumassa olevia galakseja. Erimuotoisia galaksimaisia kohteita on noin 10 000, ja tutkijat uskovat kuvan antavan uutta tietoa galaksien synnystä. Itse kuvattu alue on suhteellisen pieni. Sen kokoisen alueen näkee, kun katsoo tähtitaivasta kahden metrin pituisen mehupillin läpi.