Gravitaatiolinssi toi esiin ennätyspienen galaksin

Kuuden miljardin valovuoden päässä Maasta sijaitsevan kohteen ei oikeastaan pitäisi näkyä Maahan. Hubble-avaruusteleskooppi on kuitenkin ottanut kuvan tuolla etäisyydellä olevasta kääpiögalaksista. Hubble käytti apunaan kosmista kaukoputkea. Kaukainen kohde tuli näkyviin niin sanotun gravitaatiolinssi-ilmiön ansiosta. Kääpiögalaksin ja Maan välissä sattui olemaan niin suuri galaksi, että sen painovoima sai ympäröivän avaruuden ja valon kaareutumaan. Samalla se tuli taittaneeksi kääpiögalaksin valoa niin, että se näkyi Maahan asti. Galaksi taittoi kääpiögalaksin valoa niin paljon, että sitä voidaan nyt havainnoida Maasta yhtä tarkasti kuin kohteita, jotka sijaitsevat kymmenen kertaa niin lähellä Maata kuin se. Hubblen löytämän kohteen massa on kymmenesosa tunnettujen kääpiögalaksien massasta. Myös sen läpimitta on paljon pienempi. Ilmeisesti se on jonkinlainen kääpiögalaksin esiaste.