CENTAURUS A

Voiko kaksi galaksia loitota toisistaan nopeammin kuin valo?

Maailmankaikkeus laajenee yhä kiihtyvällä nopeudella. Siksi kaukaisten galaksien etäisyys toisistaan voi kasvaa niin nopeasti, että valo ei pysy mukana.

maanantai 21. toukokuuta 2018 teksti Toimitus

Eri suuntiin kulkevat galaksit voivat näyttää liikkuvan niin nopeasti, että valo ei pysy mukana.

Silloin kyse ei kuitenkaan ole vain galaksien nopeudesta, vaan myös itse maailmankaikkeuden liikkeestä.

Itse galaksit eivät liiku kosmisiksi kohteiksi poikkeuksellisen nopeasti, mutta kun niiden välinen maailmankaikkeus laajenee kiihtyvällä nopeudella, niiden etäisyys näyttää kasvavan valoa nopeammin.

Jos kaksi galaksia sattuu olemaan yli 14 miljardin valovuoden päässä toisistaan, niiden välimatka kasvaa niin nopeasti, että niiden valo jää jälkeen.

Niin kaukaisten galaksien valo ei koskaan ehdi Maahan asti, koska maailmankaikkeus laajenee niin nopeasti, että valo ei pysy mukana.

Miksi merivedessä on suolaa? Onko eläimilläkin eri veriryhmiä? Jokaisesta Tieteen Kuvalehdestä voit lukea vastauksia pieniin ja suuriin tiedekysymyksiin. Tilaa lehti, saat vastaukset suoraan kotiisi.

Laajeneminen kiihtyy

Samalla kun maailmankaikkeus on laajentunut koko ajan alkuräjähdyksestä alkaen, laajeneminen on kiihtynyt.

Selitykseksi on esitetty pimeää energiaa, joka toimii kuin käänteinen painovoima ja saa kappaleet hylkimään toisiaan.

Kaikki pimenee

Noin biljoonan vuoden kuluttua maailmankaikkeuden kiihtyvä laajeneminen johtaa tilanteeseen, jossa lähimmätkin naapurigalaksimme loittonevat niin nopeasti, että niitä ei näe.

Jos Maassa on silloin tähtitieteilijöitä, he voivat tutkia vain Linnunrataa.

Sen ulkopuolella on pimeää.