Vieläkö uusia galakseja kehittyy?

Useimmat galaksit muodostuivat pian maailmankaikkeuden syntymisen jälkeen. Käsitystä tukee se, että lähes kaikista tunnetuista galakseista on löydetty tähtiä, joiden iäksi on määritetty yli kymmenen miljardia vuotta. Tieto sopii yhteen sen oletuksen kanssa, että suotuisimmat olot galaksien muodostumiselle vallitsivat alkuräjähdystä seuranneina vuosimiljoonina. Tuolloin maailmankaikkeuteen tiivistyi vähitellen kaasupilviä, jotka mahdollistivat myöhemmin myös tähtien kehittymisen. Silti galaksirintamalla ei ole hiljaista. Röntgenteleskooppi Chandran havaintojen mukaan esimerkiksi NGC 5746 -kierregalaksia ympäröivästä kaasupilvestä, jonka läpimitta on yli 60?000 valovuotta, virtaa yhä kaasua galaksin reunoille. NGC 5746 ei siis ole valmis. Ehkä vain sen keskiosa on vanhaa perua.