Virgon joukosta erottuu helposti kaareva galaksien jono: Markarianin ketju.

© JESPER GRØNNE, HVADIHIMLEN.DK

Tuhannet galaksit välkkyvät yötaivaalla

Huhtikuun loppupuolella on erinomainen tilaisuus lähteä galaksijahtiin illalla Auringon laskettua.

perjantai 14. huhtikuuta 2017

Neitsyen tähdistö on huhtikuussa korkealla taivaalla. Silloin kannattaa suunnata katse kohti yötaivaan loputonta galaksipaljoutta.

Tähdistön suunnalla näkyy Virgon joukko, joka koostuu noin 2 000 galaksista. Sopivissa olosuhteissa ne näkyvät pienelläkin kaukoputkella.

Ensi silmäyksellä galaksit ehkä vaikuttavat heikosti hohtavilta tähdiltä, mutta kaukoputkella näet niiden olevan muodoltaan pyöreitä, soikeita tai epäsäännöllisiä.

>> Kiehtooko maailmankaikkeus? Lähde katsomaan vuoden tähtitieteellistä erikoisesitystä, kun Yhdysvaltoihin lankeaa täydellinen auringonpimennys.

Kirkkaimmillaan Auringon laskun ja Kuun nousun välillä

Niiden himmeys johtuu siitä, että katselet vieraiden galaksien miljardeista kaukaisista tähdistä saapuvan valon hohdetta etkä tuttuja Linnunradan kirkkaita tähtiä.

Galaksit ovat selvimmin nähtävissä huhtikuun 14. päivästä kuun loppuun.

Paras aika tarkkailuun on illalla noin kello kymmenestä puoleenyöhön, koska silloin iltahämärä on jo pimentynyt eikä Kuu ole vielä noussut.

Linnunrata on häviävän pieni piste

Huhtikuussa näkyvä Virgon joukko on vain pieni osa suurempaa Virgon superjoukkoa.

Saman superjoukon osa on myös pieni galaksijoukko Paikallinen ryhmä, johon kuuluu Linnunrata ja muutamia muita galakseja.

Virgon eli Neitsyen superjoukon laajuus on yli 110 miljoonaa valovuotta, ja siihen kuuluu ainakin sata Virgon joukon kaltaista joukkoa.

Punainen piste osoittaa Linnunradan paikan Laniakean superjoukossa.