Oudot radiosignaalit tulevat kaukaisesta kääpiögalaksista

Radiosignaalit avaruudesta ovat hämmentäneet tutkijoita vuosia. Nyt on selvinnyt, että yksi niistä tulee galaksista, joka sijaitsee 3 miljardin valovuoden päässä.

torstai 12. tammikuuta 2017 teksti Karine Kirkebæk

Noin kymmenen vuoden ajan teleskoopit ovat vastaanottaneet avaruudesta muutaman millisekunnin kestäviä radiosignaalisarjoja.

Tähän asti tähtiteteilijät eivät ole kyenneet paikantamaan signaaleja, joita englanniksi kutsutaan nimellä "fast radio bursts" eli FRB. Niiden lähteeksi on arveltu niin avaruusolentoja kuin yhteensulautuvia tähtiäkin.

Nyt laaja tutkijaryhmä on onnistunut paikantamaan näiden omituisten signaalien alkuperän. Ryhmän raportti on julkaistu Nature-tiedelehdessä.

Galaksi sijaitsee Ajomiehen tähdistössä

Tutkijat ovat paikantaneet radiosignaalit kääpiögalaksiin, joka sijaitsee Ajomiehen tähdistössä.

> > Lue lisää oudoista radiosignaaleista

Radiosignaaleja sylkevän kääpiögalaksin massa on 1 prosentin Linnunradan massasta.

Sähköttävä tähti on kuumakalle

”Näissä radiosignaaleissa pitää olla valtava määrä energiaa, jotta me pystymme havainnoimaan niitä 3 miljardin valovuoden päässä”, toteaa Shami Chatterjee yhdysvaltalaisen Cornellin yliopiston lehdistötiedotteessa.

Tutkijat uskovat, että viestejä lähettää niin kutsuttu magnetar eli vastikään syntynyt neutronitähti, jolla on valtava magneettikenttä. Vaikka neutronitähden säde on vain 10–20 kilometriä, sen massa on kaksi kertaa niin suuri kuin Auringon. Neutronitähtiä syntyy, kun tähti kuolee ja räjähtää supernovana.

18 omituista signaalia

Ensimmäisen kerran radiosignaalit havaittiin vuonna 2007, ja sen jälkeen eri puolilla maailmaa sijaitsevat jättiteleskoopit ovat rekisteröineet niitä kaikkiaan 18 kertaa.

Nyt tutkijoiden ei enää tarvitse arvailla signaalien lähdettä, vaan he voivat alkaa tehdä purkauksista astrofyysisiä analyysejä.