Linnunrata paino

Näin paljon Linnunrata painaa

Linnunradassa on 100 miljardia tähteä ja ehkä sitäkin enemmän planeettoja. Nyt tutkijat ovat laskeneet, paljonko Linnunrata painaa.

maanantai 6. kesäkuuta 2016 teksti Babak Arvanaghi

Linnunradan paino on nyt laskettu. Tuskin ketään yllättää se, että kotigalaksimme on painava, vieläpä hyvin painava.

Galaksin painon laskeminen saattaa vaikuttaa pikemminkin pieneltä puuhastelulta kuin vakavasti otettavalta tieteeltä, mutta itse asiassa tutkijoilla on paljon käyttöä laskutoimituksen tulokselle.

Astrofyysikot tarvitsevat galaksin painoa muun muassa kotigalaksimme sisältämän pimeän aineen määrän laskemiseen.

Linnunrata on raskas – hyvin raskas

Uusimman arvion Linnunradan painosta on tehnyt kanadalaisen McMasterin yliopiston tutkimusryhmä, jota johti Gwendolyn Eadie. Painolaskelma perustuu uuteen laskentamalliin, joka on aiempia huomattavasti tarkempi.

Kiinnostaako elämän etsintä avaruudesta? Lue makupaloja Tieteen Kuvalehden julkaisemasta aivan uudesta kirjasta - NAPSAUTA TÄSTÄ!

Uusien laskelmien mukaan Linnunradan massa on yhtä suuri kuin 700 miljardia Auringon massaa eli noin 231 000 000 000 000 000 Maan massaa.

Toisin sanoen Linnunradan paino on 1 379 532 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 kiloa. Helpommin ilmaistuna sama luku on 1,38 septiljoonaa kiloa tai 1,379532 x 10^42 kiloa

Vaikka luku vaikuttaa hyvin suurelta, Linnunrata ei kuulu maailmankaikkeuden galaksien joukossa raskaaseen sarjaan. Esimerkiksi Andromedan galaksi painaa kaksi kertaa niin paljon kuin Linnunrata.

Linnunrata tulvillaan pimeää ainetta

Vertaamalla painoa galaksissa olevan näkyvän aineen painoon astrofyysikot ovat myös kyenneet päättelemään, miten suuri osa galaksista on outoa pimeää ainetta.

– Laskelmamme osoittavat, että pimeän aineen osuus on noin 88 prosenttia Linnunradan massasta, kertoo Gwendolyn Eadie The Guardian -lehdelle.

Tutkimus on julkaistu The Astrophysical Journal -tiedelehdessä.