Myös galaksien välissä on tähtiä

Onko olemassa tähtiä, jotka sijaitsevat galaksien ulkopuolella?

tiistai 1. syyskuuta 2009

Ennen 1990-lukua tunnettiin vain joitakin tähtiä, joiden asemaa lähimpään galaksiin – etenkin Linnunrataan – pidettiin poikkeuksellisena. Vuonna 1997 Hubble-avaruusteleskooppi havaitsi lukuisia muitakin tämänkaltaisia tähtiä. Näitä intergalaktisia eli galaksien välisiä tähtiä paikannettiin yli 600. Ne sijaitsevat ns. Virgon joukossa noin 50 miljoonan valovuoden päässä Maasta. Yllättävintä uudessa havainnossa oli se, että intergalaktisten tähtien – niin paikannettujen kuin paikantamattomienkin – osuuden Virgon joukon kokonaismassasta täytyi olla suunnilleen kymmenen prosenttia. Määrä vastaa noin biljoonaa Aurinkoa. Virgon joukon intergalaktiset tähdet ovat kirkkaita punaisia jättiläisiä, ts. ne ovat elinkaarensa loppupäässä. Tähtitieteilijät yrittävät nyt verrata näitä tähtiä galaksien tähtiin alkuainekoostumuksen osalta. Tällä tavalla toivotaan saatavan selville, millainen galaksien ulkopuolisten tähtien syntyprosessi on ollut. Tutkijoita kiinnostaa erityisesti se, ovatko tähdet saaneet alkunsa galaksien sisä- vai ulkopuolella. Jos niiden todetaan muodostuneen galaksien ulkopuolella, käsityksiä tähtien syntytavasta joudutaan vielä tarkistamaan.