Andromeda

Lokakuun puolivälissä Andromeda näkyy yksityiskohtaisesti jo suhteellisen pienellä kaukoputkella, jonka voi säätää 40-kertaiseen suurennukseen. Myös viereiset kääpiögalaksit M110 ja M32 erottuvat taivaalta helposti.

© Yläkuva: JESPER GRØNNE, HVADIHIMLEN.DK, Alakuva: NASA; ESA; Z. LEVAY AND R. VAN DER MAREL, STSCI; T. HALLAS, AND A. MELLINGER

Linnunradan naapurigalaksi tulee vierailulle

Lokakuun puolivälissä voit tarkkailla Andromedaa paljain silmin, vaikka matkaa galaksiin on 2,5 miljoonaa valovuotta. Jo pienellä kaukoputkella saat kaiken irti kosmisen jättiläisen vierailusta.

perjantai 22. syyskuuta 2017 teksti Jesper Grønne

Katso itse

Kirkkaana iltana lokakuun puolivälissä näet Andromedan ilman teknisiä apuvälineitä.

Sen tähtien täyttämä ydin vaikuttaa utuiselta täplältä korkealla taivaalla – pari kämmenenleveyttä kaakkoon suoraan ylläsi olevasta pisteestä.

40-kertaisesti suurentava kaukoputki tuo parhaiten esiin suuren galaksin, joka kokonaisuudessaan täyttää taivaasta kuusi kertaa niin laajan alan kuin täysikuu.

>> Pysy perillä siitä, mitä yötaivaalla tapahtuu – tilaa Tieteen Kuvalehti tänään.

Suuren Andromedan viereltä on helppo löytää myös kääpiögalaksit M110 ja M32. M110 näkyy heti Andromedan alapuolella ja M32 Andromedan ytimen yläpuolella.

Toimi näin

• Nähdäksesi Andromedan paljain silmin etsi pimeä paikka, joka on kaukana keinotekoisista valonlähteistä. Hakeudu luontoon tai kaupungissa ainakin etäämmälle keskustasta.

• Voit ihailla galaksia myös valosaasteen keskellä, kun liität kaukoputkeen suodattimen, joka poistaa säteilystä keinovalon aallonpituudet.

• Saadaksesi galaksista upeita kuvia liitä kaukoputkeen peiliheijastuskamera, jossa on teleobjektiivi. Kaukoputkessa tulee olla pidike kameralle sekä seurantamoottori, joka kompensoi Maan pyörimisliikkeen vaikutuksen.

Tiesitkö?

Linnunrata ja Andromeda törmäävät toisiinsa neljän miljardin vuoden kuluttua. Galaksien keskusten mustat aukot sulautuvat toisiinsa, ja kierteishaarat pirstoutuvat kappaleiksi. Lopuksi syntyy uusi elliptinen galaksi uuden mustan aukon ympärille.