Messier 81:n kierteishaarat erottuvat selkeimmin kaukoputkella, mutta voit katsella galaksia myös kiikarilla.

© NASA / MARKUS SCHOPFER

Linnunradan kaksonen hohtaa korkealla taivaalla

Galaksi Messier 81:n valtavat kierteishaarat ovat kuin peilikuva Linnunradasta. Vaikka tähän suureen galaksiin on matkaa noin 12 miljoonaa valovuotta, voit tarkkailla sitä tavallisella kiikarilla.

tiistai 13. helmikuuta 2018 teksti Jesper Grønne

Galaksi Messier 81 muistuttaa kotigalaksiamme Linnunrataa hämmästyttävän paljon. Samoin kuin Linnunrata se on kierteisgalaksi, johon kuuluu satoja miljardeja tähtiä. Sen läpimitta on noin 100 000 valovuotta.

Ison karhun tähdistössä sijaitseva Messier 81 on M81-galaksijoukon suurin galaksi. Se näkyy Maahan selvemmin kuin mikään muu galaksi oman Paikallisen ryhmämme ulkopuolelta.

Messier 81 täyttää yötaivaasta lähes yhtä paljon kuin Kuu. Sen valo on kuitenkin niin heikkoa, että tarvitset kiikarin nähdäksesi sen.

LÄHDE LÖYTÖRETKELLE UNIVERSUMIIN tilaamalla Tieteen Kuvalehti

Toimi näin:

• Ajanjakso 15.–20. helmikuuta 2018 on ihanteellinen galaksi Messier 81:n tarkkailuun. Tuona aikana Kuun valo hohtaa vain heikosti ja galaksi taas on epätavallisen korkealla taivaalla.

• Puolenyön aikaan galaksi on yli 75 asteen korkeudella horisontin yllä pohjoisen suunnassa. Vähän Messier 81:stä itään näkyy Otavan tähtikuvio.

• Vähintään kuusituumainen kaukoputki näyttää selvästi kirkkaan galaksiytimen ja sitä ympäröivän himmeämmän kierteisrakenteen. Kiikarilla galaksi näkyy soikeana valoisana kohteena, mutta sen yksityiskohdat eivät erotu.

TIESITKÖ?

Messier 81 on 12 miljoonan valovuoden päässä Maasta, mutta toisin kuin muut isot kaukaiset galaksit se ei loittone Linnunradasta vaan lähestyy sitä.

Sen suunta ilmeisesti muuttuu, koska sen naapurigalaksit vetävät sitä päinvastaiseen suuntaan.

Älä anna tärkeimpien tiedeuutisten mennä ohi – tilaa Tieteen Kuvalehden UUTISKIRJE suoraan sähköpostiisi