Koko Linnunrataa ei voi valokuvata

Miten Linnunradasta voidaan ottaa kuvia, kun Maa ja oma aurinkokuntamme ovat sen osia? Ovako kuvat huijausta?

On mahdotonta ottaa kuvia, joissa näkyisi koko Linnunrata. Linnunrata-nimitystä käyte-täänkin sekä koko galaksista että tähtitaivaalla kirkkaina öinä heikosti hohtavien tähtien muodostamasta nauhasta. Tähtinauha on toki osa galaksista, johon Aurinkokuntakin kuuluu, mutta se ei muodosta koko galaksia. Linnunrata on kiekkomainen kierteisgalaksi, joka on Paikallisen ryhmän osa. Aurinkokunta sijaitsee Linnunradan laidalla kaukana keskuksesta. Siksi kuviin saadaan melko edustava näkymä noin 500 miljardia tähteä sisältävästä galaksista. Linnunradasta otetuissa kuvissa on näkymä galaksin keskuspullistumaan, joka sijaitsee Jousimiehen tähdistön suun-nassa. Aivan galaksin keskustaa, jossa sijaitsee musta aukko, ei kuitenkaan pystytä tarkastelemaan näkyvän valon alueella. Siitä voidaan saada kuvia infrapuna- ja radioaaltosäteilyn aallonpituudella, koska ne läpäisevät tähtienvälisen pölyn.