nb_u17 Hubble

Juhlakalu paljasti suljetut tähtitehtaat

25-vuotista uraansa juhliva Hubble-avaruusteleskooppi välitti tietoa ikivanhoista galakseista, jotka ovat lopettaneet uusien tähtien tuottamisen jo aikaa sitten.

torstai 23. huhtikuuta 2015 teksti Carsten Nymann

Noin puolet maailmankaikkeuden kaikista tähdistä on peräisin galakseista, jotka ovat lopettaneet tähtitehtailun jo miljardeja vuosia sitten. Tiedot näistä sulkeutuneista tähtitehtaista ja niiden merkityksestä universumin kehitykseen ovat kuitenkin vielä olleet varsin hatarat.

Avaruusteleskooppi Hubblen kuvien avulla tutkijat voivat nyt perehtyä tarkemmin näihin outoihin galakseihin. Perjantaina 24.4. uskollinen Hubble juhli jo 25-vuotista taivaltaan Maan kiertoradalla.

Hubble nappasi kuvia tehtaista

Hubble on lähettänyt Maahan infrapuna-alueella otettuja kuvia galakseista, joissa edelleen syntyy tähtiä. Yhdessä Euroopan eteläisen observatorion VLT-teleskoopin ottamien tuoreiden kuvien kanssa ne antavat tutkijoille uutta tietoa kuolleista tähtitehtaista.

Tähtien muodostus näissä kaukaisissa galakseissa loppui noin kolme miljardia vuotta alkuräjähdyksen jälkeen.

Tutkijat ovat perehtyneet 22 kaukaiseen galaksiin, joiden massa on noin 10-kertainen Linnunradan massaan verrattuna. Tähtiäkin niissä on kymmenen kertaa niin tiheässä kuin Linnunradassa.

Hubblen tiedot selittävät tähtitehtaan sulkeutumisen

Uusien tietojen perusteella tutkijat ovat jo pystyneet päättelemään, että tähtitehtaiden toiminta loppui ensin galaksien keskustoissa. Kun tähtiä siis vielä syntyi galaksien reunamilla, keskustassa toiminta oli jo hiipunut.

Tutkijat ovat eri mieltä ilmiön syistä. Jotkut arvelevat, että isot mustat aukot galaksien keskustoissa ovat siirtäneet galaksien reunoille materiaa, josta tähdet muodostuvat.

Hubblen alkutaival ei mennyt suunnitelmien mukaan

Hubble on ollut yksi tutkijoiden keskeisistä välineistä avaruustutkimuksessa. Lue lisää Hubblesta ja sen seuraajasta, joka laukaistaan avaruuteen vuonna 2018:

Hubblen tärkeimmät havainnot

Galaksien kehitys Vuonna 1995 Hubble otti kuvan pilvestä, joka sisältää 3 000 galaksia. Niistä jotkin ovat yli 10 miljardia vuotta vanhoja. Hubblen tarkka katse kaukaiseen avaruuteen on valottanut galaksien kehitystä.

Kaikkeuden laajeneminen Vuonna 2001 Hubble havaitsi 10 miljardia vuotta vanhan supernovan. Kun Hubble tarkkaili kuolevan tähden valoa, saatiin selville, että maailmankaikkeuden laajeneminen hidastui alkuräjähdyksen jälkeen ja kiihtyi myöhemmin.

Universumin ikä Vuonna 1999 astronomit mittasivat Hubblen avulla etäisyyden 18 kaukaiseen galaksiin. Kaukaisin niistä sijaitsee 65 miljoonan valovuoden päässä. Tieto auttoi maailmankaikkeuden iän arvioimisessa. Laskelmissa päädyttiin siihen, että universumin ikä on 12–14 miljardia vuotta.