Kotkasumu

NASA

Hubble on ottanut 12 uutta upeaa kuvaa avaruudesta

Tähtisumuja, kierteisgalakseja ja jättiläisjoukkoja. Hubble-teleskooppi kuvaa parhaillaan Messierin luetteloon kuuluvia kohteita. Se on hiljattain toimittanut 12 uutta otosta kaukaa avaruudesta.

tiistai 20. maaliskuuta 2018 teksti Babak Arvanaghi

1700-luvulla ranskalainen tähtitieteilijä Charles Messier etsi taivaalta komeettoja. Sen ajan laitteilla tehtävä oli varsin hankala toteuttaa.

Komeettajahdissaan Messier havaitsi vuonna 1758 kohteen, joka hänen kaukoputkellaan katsottuna muistutti komeettaa mutta joka ei voinut kuitenkaan olla komeetta. Se ei nimittäin liikkunut lainkaan taivaalla.

Messier merkitsi löytönsä muistiin varoitukseksi tähtitieteilijöille: näiden ei tulisi olettaa näkevänsä komeetan, kun he tarkkailevat hänen havaintoaan.

Komeetta olikin tähtisumu

Messier havaitsi useita vastaavanlaisia näkymiä, ja hän kirjasi ne kaikki muistiinpanoihinsa, jotka sittemmin tulivat tunnetuiksi niin sanottuna Messierin luettelona.

Messier ei itsekään tiennyt, mitä hän oikein oli löytänyt. Kun hän kuoli vuonna 1817, hän oli ehtinyt rekisteröidä luetteloonsa 103 erilaista tarkkailemaansa kohdetta.

Sittemmin Messierin löydöt on tunnistettu. Niihin kuuluu monenlaisia tähtitieteen ilmiöitä, kuten tähtisumuja, galakseja ja tähtijoukkoja. Ensimmäinen hänen havaitsemansa kohde – M1 – oli niin sanottu Rapusumu.

64 kuvan kokoelma kasvoi 76 kuvaksi

Hubble-teleskooppi otettiin käyttöön vuonna 1990, ja se on sittemmin kuvannut Messierin luettelon kohteita.

Tähän asti käytettävissä on ollut 64 kuvaa, mutta nyt Nasa on juuri lisännyt luetteloon 12 uutta.

Esittelemme ohessa muutamia luettelon kauneimmista kuvista:

Rapusumu

M1 – Rapusumu: Valtavan supernovan jäännökset.

Laguunisumu

M8 – Laguunisumu: 5 200 valovuoden päässä sijaitseva valtava pölypilvi, joka sisältää tähtijoukon.

Kotkasumu

M16 – Kotkasumu: Pölypilvi, jossa syntyy uusia tähtiä.

Orionin sumu

M42 – Orionin sumu: 1 500 valovuoden päässä sijaitseva Orionin sumu on maapalloa lähinnä oleva paikka, jossa syntyy uusia tähtiä.

M62

M62 – Pallomainen joukko: Tunnetaan siitä, että se on galaksimme pallomaisista tähtijoukoista muodoltaan kaikkein epäsäännöllisin.

Sikarigalaksi

M82 – Sikarigalaksi: Naapurigalaksin painovoima vaikuttaa galaksiin sellaisella tavalla, että galaksi tuottaa uusia tähtiä kuin liukuhihnalta. Lähellä galaksin keskusta muodostuu 10 kertaa niin paljon tähtiä kuin niitä muodostuu koko Linnunradassa.

M88

M88 – Kierteisgalaksi: Tähtitieteilijät ovat löytäneet galaksin keskuksesta supermassiivisen mustan aukon, jonka massa on 110 miljoonaa kertaa niin raskas kuin Auringon. Galaksissa on noin 400 miljardia tähteä.

M95

M95 – Kierteisgalaksi: Kierteishaarat ovat pullollaan nuoria tähtiä, jotka hohtavat sinisinä.

Sombrerogalaksi

M104 – Sombrerogalaksi: Kuva on yksi niistä Hubblen kuvista, jotka on koostettu suurimmasta määrästä yksittäisiä otoksia. Siten peräti 28 miljoonan valovuoden päässä sijaitsevasta galaksista on saatu mahdollisimman yksityiskohtainen kuva.

Voit tutustua muihin Hubblen kuvaamiin Messierin luettelon 76 kohteeseen Nasan kotisivuilla.

Ja jos itse haluat tarkkailla tähtiä ja etsiä kohteita, jotka muistuttavat komeettoja (mutta eivät kuitenkaan ole niitä), voit tilata tästä tähtiharrastajan mainion aloituspakkauksen.
Saat:

• Tehokkaan kiikarin yötaivaan tarkkailuun
  • Tähtitaivaan oppaan vuodelle 2018
  • Kaksi numeroa Tieteen Kuvalehteä, joista voit lukea lisää tähtitaivaan tapahtumista.

Kaiken tämän saat vain 8,90 eurolla.