Galaksien yhteentörmäys

Mitä tapahtuu, kun kaksi galaksia yhtyy? Mikä aiheuttaa galaksien törmäämisen?

tiistai 1. syyskuuta 2009

Tähdet ja tähtienvälinen aine ei ole jakautunut avaruudessa tasaisesti, vaan ne muodostavat galakseiksi kutsuttuja kokonaisuuksia. Galaksit ovat suuria tähtijärjestelmiä, joissa ei yleensä tapahdu nopeita muutoksia. Galaksit muodostavat tihentymiä, joiden välissä on laajoja lähes tyhjiä alueita. Epätasainen jakautuminen on seurausta galaksien välisistä vetovoimista ja avaruuden laajenemisesta. Galaksien valoisan eli tähdissä olevan säteilyä lähettävän aineen osuus niiden kokonaismassasta on hyvin pieni. Koska galaksit koostuvat jopa yli 90-prosenttisesti pimeästä aineesta, kahden galaksin yhteentörmäyksellä ei välttämättä ole kovin dramaattisia seurauksia. Galaksien kohtaaminen avaruudessa ei ole mitenkään poikkeuksellista, koska galaksit ovat suhteellisesti lähempänä toisiaan kuin tähdet. Galaksien välinen matka voi olla samaa luokkaa kuin niiden läpimitta. Vaikka kahden galaksin törmäys on melko mittava tapahtuma, sitä voisi verrata pikemminkin kahden kärpäsparven kohtaamiseen lennossa kuin ketjukolariin moottoritiellä. Tietokonemallien mukaan vain pieni osa tähdistä joutuu toisten vetovoimakenttään ja siirtyy vähitellen pois emogalaksistaan.