Galaksi Top

Astronomit löysivät galaksin täynnä kultaa

Vuosikymmeniä tutkijat ovat pohtineet, mistä Maan arvokkaat jalometallit ovat peräisin. Nyt he ovat ehkä löytäneet vastauksen 98 000 valovuoden päässä sijaitsevasta kääpiögalaksista.

torstai 26. toukokuuta 2016 teksti Nanna Vium

Mummun perintönä saamiesi korujen kulta on ehkä kulkenut pidemmän matkan kuin uskotkaan.

Melkein kuusi vuosikymmentä tutkijat ovat yrittäneet löytää vastausta siihen, mistä Maan arvokkaat jalometallit, kuten kulta, hopea ja platina, ovat peräisin.

Nyt vastaus on ehkä selvinnyt.

Energiaa vaativia tuotteita

Massachusettsin teknisen korkeakoulun MIT:n fysiikanopiskelija havaitsi teleskoopilla, että noin 98 000 valovuoden päässä Maasta sijaitsevassa kääpiögalaksissa on tähtiä, jotka sisältävät valtavasti supernovaräjähdyksissä syntyneitä niin kutsutun r-prosessin eli neutronisieppausprosessin tuotteita.

Hopea, kulta ja platina ovat aineita, jotka syntyvät näissä valtavasti energiaa vaativissa nopeissa neutronisieppausprosesseissa. Tähän asti ei kuitenkaan ole osattu selittää, miten näitä aineita on päätynyt Maan pinnan alle.

Maahan asteroidien mukana

Nyt fyysikot uskovat, että aineet ovat peräisin suhteellisen vähän aikaa sitten havaitun Reticulum II -kääpiögalaksin tähdistä.

Metallit ovat siis syntyneet galaksissa tapahtuneissa voimakkaissa supernovaräjähdyksissä ja kulkeutuneet sitten Maahan asteroidien mukana.

Tämä havainto saattaa mullistaa tähänastisen tiedon, selittää MIT:n fyysikko Anna Frebel Sciencealert-sivustolle.

– Se, miten aineet syntyvät r-prosessissa, on yksi ydinfysiikan vaikeimmista kysymyksistä.