Galaksilla kaksi mustaa aukkoa

Linnunradan ytimessä on musta aukko, mutta joillakin galakseilla mustia aukkoja on kaksi. Tällainen kahden aukon galaksi on ainakin NGC 6240, joka sijaitsee 400 miljoonan valovuoden päässä Maasta. Nasan Chandra-satelliitti havaitsi mustat aukot niihin liittyvän röntgensäteilyn perusteella. Kun musta aukko imee ympäristöstä itseensä kaasua, suurella nopeudella virtaava kaasu muodostaa pyörteen, jossa kaasun lämpötila nousee miljooniin asteisiin. Tässä tilassa kaasusta lähtee röntgensäteilyä, jonka Chandra havaitsee. NGC 6240:n mustat aukot kiertävät toisiaan vähitellen pienenevää kehää. Muutaman miljoonan vuoden päästä ne ovat niin lähellä toisiaan, että ne todennäköisesti sulautuvat yhdeksi mustaksi aukoksi. Yhdistymisessä syntyy gravitaatioaalto, jonka aiheuttamat järistykset tuntuvat Maassa asti.