Ennätyskuuma ja -kirkas tähtihautomo

Gravitaatiolinssi avasi näkymän 12 miljardin vuoden taakse

tiistai 1. syyskuuta 2009

Ilveksen tähdistöstä 12 miljardin valovuoden päästä löydetty alue on osoittautunut suurimmaksi, kirkkaimmaksi ja kuumimmaksi tähtien syntypaikaksi maailmankaikkeudessa. Ilveksen kaareksi nimetty alue on miljoona kertaa kirkkaampi kuin Linnunradassa sijaitseva Orionin sumu, jossa myös syntyy uusia tähtiä. Alue on valtava tähtijoukko, mutta se näkyy kaarena, koska sen ja Maan välissä noin viiden miljardin valovuoden päässä oleva galaksijoukko toimii ns. gravitaatiolinssinä, joka venyttää ja suurentaa tähtijoukosta tulevaa valoa. Pelkillä teleskoopeilla nähdään tavallisesti korkeintaan 5–6 miljardin valovuoden päähän. Euroopan avaruusjärjestön johtaman kansainvälisen tutkijaryhmän havaitsemalla alueella on noin miljoona tähteä. Niiden lämpötila on jopa 80 000 astetta eli kaksi kertaa niin paljon kuin Linnunradan kuumimpien tähtien. Ennätyskuumien tähtien valo on ajalta, jolloin maailmankaikkeus oli kaksi miljardia vuotta vanha. Tutkijaryhmän johtajan Robert Fosburyn mukaan ne antavat viitteitä siitä, millaisia olivat ensimmäiset tähdet, jotka syntyivät, kun maailmankaikkeus jäähtyi alkuräjähdyksen jälkeen.