Fermilab teleskooppi top

Valonvälähdykset voivat olla viestejä avaruudesta

Linnunradassa havaitut oudot valonvälähdykset voivat olla viestejä vierailta sivilisaatioilta, todettiin tuoreessa tutkimuksessa, jossa analysoitiin teleskoopin tekemiä havaintoja. Tutkijat korostavat kuitenkin, että asia pitää tutkia tarkemmin.

tiistai 1. marraskuuta 2016 teksti Nanna Vium

Juuri nyt avaruudessa voi olla jokin älykäs elämänmuoto, joka yrittää viesteillään herättää meidän huomiomme.

Niin ainakin todettiin äskettäin julkaistussa kanadalaisen Quebecissä toimivan Lavalin yliopiston astrofyysikoiden tutkimuksessa, jossa analysoitiin Yhdysvaltojen New Mexicossa sijaitsevan Sloan Digital Sky Survey -teleskoopin havaintoja 234:stä Linnunradan tähdestä peräisin olevista valonvälähdyksistä.

Yksi tutkijoista, Ermanno Borra, laati vuonna 2012 esityksen siitä, millä tavoilla vieras sivilisaatio saattaisi ottaa meihin yhteyttä. Nyt analysoidut valonvälähdykset sopivat Borran kuvaamiin viesteihin.

Niinpä tutkijat päätyivät siihen, että oudot valot voivat olla satojen vieraiden sivilisaatioiden yrityksiä saada meidän huomiomme.

>>Koe musta aurinko USA:n etelävaltioissa elokuussa 2017.

Tarvitaan lisää havaintoja

”Valonvälähdykset vastaavat täysin aiemmin kuvattuja”, toteavat analyysin laatineet tutkijat. Tutkimusaineisto käsitti 2,5 miljoonaa tähteä.

Ennen kuin avaruusolentokuume nousee, johtopäätelmään kannattaa kuitenkin suhtautua varovaisesti.

Tutkijat toteavat, että hypoteesin todistamiseksi tarvitaan lisää havaintoja. Kaliforniassa toimivan SETI-instituutin (Search for Extraterrestrial Intelligence) tutkija Seth Shostak, joka ei ollut mukana tutkimuksessa, suhtautuu myös varovaisesti avaruusolento-olettamukseen.

”On todella epätodennäköistä, että 234 eri vieraan älyn yhteisöä lähettäisi saamaan aikaan saman viestin”, sanoo Shostak muun muassa Space.com-sivustolle.

Siksi asiaa pitää tutkia tarkemmin, toteaa Seth Shostak.

"Liika kyynisyys on kuitenkin haitaksi", hän jatkaa.