Nopeat radiopurkaukset

Kuva on piirros siitä, miten valopurje saa energiaa vieraalta planeetalta lähetetyistä nopeista radiopurkauksista.

© M. Weiss/CfA

Harvard-tutkijat: Oudot signaalit voivat olla vieraan älyn tuottamia

Avaruudesta tulevat voimakkaat signaalit voivat olla vieraan sivilisaation aikaansaamia, arvelee Harvardin yliopiston tutkijaryhmä. Tutkijoiden mukaan signaalit työntävät avaruusaluksia eteenpäin.

keskiviikko 5. huhtikuuta 2017 teksti Babak Arvanaghi

Ne kestävät muutaman millisekunnin, ja niissä on 500 miljoonaa kertaa niin paljon energiaa kuin Auringossa.

Ensimmäiset nopeat radiopurkaukset FRB (Fast Radio Bursts) havaittiin vuonna 2007, ja siitä lähtien ilmiö on hämmästyttänyt astronomeja.

Purkausten syntytapaa ja alkuperää ei vielä ole kyetty selittämään. On esitetty, että ne johtuisivat supermassiivisesta mustasta aukosta tai voimakkaista magnetareista.

Valon nopeudella matkaava rahtialus

Nyt Harvardin yliopiston tutkijaryhmä on esittänyt uuden teorian radiopurkauksista: Älykkäät olennot ovat saaneet aikaan signaalit, joita ne käyttävät avaruusalustensa työntövoimana.

Tutkijoiden mukaan signaalit ovat niin voimakkaita, että niiden avulla saadaan suuri, jättimäisellä valopurjeella varustettu rahtialus kiihtymään lähelle valon nopeutta.

Tutkijat arvelevat, että signaalit lähetetään planeetalta, joka sijaitsee miljardien valovuosien päässä Maasta olevassa galaksissa. Kun signaali hetken aikaa osuu Maahan, se havaitaan nopeana radiopurkauksena.

Ei aivan epätodennäköistä

Tutkijoiden kuvaama signaali vaatii kuitenkin suuria määriä energiaa. Sitä varten pitäisi olla kaksi kertaa Maan kokoinen laitos, joka kerää tähdestä tulevaa valoa, ja luo siitä valonsäteen.

Niin uskomattomalta kuin teoria kuulostaakin, se on yksi todennäköisimmistä selityksistä nopeille radiopurkauksille. Joka tapauksessa se kuuluu niihin harvoihin, jotka noudattavat tunnettuja fysiikan lakeja.

Useimmat nopeiden radiopurkausten selitykset perustuvat nimittäin vain teorioissa esitetyille avaruuden ilmiöille.