Elämää etsivät teleskoopit

3 superteleskooppia tähyää avaruusolioita

Tulevina vuosina nykyiset planeettojen etsijät saavat seurakseen kolme uutta avaruusteleskooppia. Ne näkevät ensimmäisinä suoraan vieraiden aurinkokuntien planeettoihin ja vievät ihmiskunnan lähemmäs suurta löytöä: Maan ulkopuolista älykästä elämää.

keskiviikko 7. joulukuuta 2016 teksti Esben Schouboe ja Karen Grubbe

1. Avaruusteleskooppi tähyilee vettä

? Nimi: James Webb Space Telescope ? Laukaisu: 2018

James Webb -avaruusteleskooppi sisältää samanlaista tekniikkaa kuin Nasan kuuluisa Hubble, mutta se on paljon tehokkaampi.

Teleskoopin peilin läpimitaksi tulee 6,5 metriä, kun Hubblen peilin läpimitta oli vain 2,4 metriä, ja se voi tarkkailla 15-kertaisesti laajempaa aluetta kuin Hubble.

James Webbin on määrä mitata valon kirkkaudessa tapahtuvia muutoksia tähdistä, joiden editse kulkee planeettoja, ja paljastaa, onko planeetoissa lupaavia merkkejä vedestä, joka ainakin maapallolla on elämän edellytys.

2. Miniteleskoopit haravoivat Maan vastineita

? Nimi:: PLATO (PLAnetary Transits and Oscillations of stars) ? Laukaisu: 2024

Avaruusteleskooppi PLATOn tehtävänä on etsiä eksoplaneettoja, jotka ovat sellaisella etäisyydellä tähdestään, ettei niiden lämpötila ole liian kuuma eikä liian kylmä vedelle – ja siten elämälle.

PLATO koostuu 34 pienestä teleskoopista, jotka yhdessä mahdollistavat planeettojen järjestelmällisen etsimisen laajalta alueelta.

Teleskoopin tavoitteena on tarkkailla noin miljoonaa tähteä ja löytää yli tuhat suunnilleen maapallon kokoista eksoplaneettaa.

3. Jättiteleskooppi etsii elämän kemiaa

? Nimi: ATLAST (Advanced Technology Large-Aperture Space Telescope) ? Laukaisu: 2025

Nasan suurin panostus vuosina 2025–2035 on avaruusteleskooppi ATLAST, joka saa läpimitaltaan peräti 10-metrisen peilin.

ATLAST havainnoi planeettoja suoraan. Erillisessä aluksessa lentävä kukanmuotoinen tähtivarjo suojaa teleskooppia tähtien valolta, joka muuten estää lähellä tähteään kiertävien eksoplaneettojen suoran tarkkailun.

Teleskooppi tutkailee jopa 100 valovuoden päässä Maasta sijaitsevia eksoplaneettoja ja etsii niistä erilaisia kemiallisia merkkejä elämästä.