Tähdet_KIC

Outo tähti herätti ajatuksen älykkäästä elämästä

Eksoplaneettoja etsivä Kepler-teleskooppi on tehnyt löydön, jota on ollut vaikea selittää. Selitysvaihtoehdoissa ei ole suljettu pois sitä mahdollisuutta, että ilmiöön olisi syynä älykäs elämä.

perjantai 16. lokakuuta 2015 teksti Babak Arvanaghi

Kepler-teleskooppi on havainnut 1?400 valovuoden päästä Maasta oudon tähden. Tähden ympäriltä on nimittäin havaittu kohteita, jotka varjostavat tähden valoa kummallisella tavalla. Löytö on niin mystinen, että tutkijat eivät ole myöskään sulkeneet pois sitä mahdollisuutta, että varjostavat kohteet olisivat vieraan sivilisaation rakennelmia.

Havainnot ovat hämmentäviä

Kun tutkitaan kaukana sijaitsevia tähtiä, niiden valo himmenee säännöllisesti aina silloin, kun niitä kiertävät planeetat kulkevat niiden editse. Tähden valo himmenee tällöin kuitenkin vain vähän. Esimerkiksi Aurinko loistaa vain viisi prosenttia himmeämmin silloin, kun kaasuplaneetta Jupiter on sen edessä.

Oudon KIC 8462852 -tähden kohdalla valo himmenee epäsäännöllisesti ja jopa 22 prosenttia.

Kyseessä ei voi olla planeetta eikä komeetta

Yksi selitys ilmiölle voisi olla se, että valoa varjostaa kaasusta ja pölystä koostuva kertymäkiekko eli aine, josta myöhemmin tulee tähteä kiertävä planeetta. KIC 8462852 -tähti on kuitenkin vanha, joten tämä selitys ei ole todennäköinen.

Toinen mahdollinen selitys oudolle ilmiölle voisi olla se, että jokin muu tähti on kulkenut KIC 8462852:n ohi vetäen perässään valtavaa määrää komeettoja. Nämä komeetat ovat sitten voineet jäädä oudon tähden painovoimakentän vangiksi ja himmentää sen valoa ajoittain.

Tämä selitys on kuitenkin erittäin epätodennäköinen, sillä tähti olisi luultavasti niellyt komeetat hyvin pian.

Älykäs elämä?

Pennsylvanian valtionyliopiston tutkija on esittänyt myös kolmannen vaihtoehdon. Tähden kirkkauden vaihtelu voisi johtua vieraan älykkään lajin rakentamista niin kutsutuista Dysonin pallosta, joilla kerätään energiaa tähdestä. Käsityksen puolesta ei tosin ole vielä mitään todisteita.

Tutkijaryhmä aikoo seuraavaksi tarkkailla tähteä radioteleskoopilla. Tavoitteena on analysoida tähden valoa ja yrittää saada selville, mikä aiheuttaa himmenemisen. Jotkut tietenkin toivovat, että tutkimuksissa törmätään radiosignaaliin, joka on peräisin meitä älykkäämmältä sivilisaatiolta.

Älykäs elämä ja eksoplaneettatutkimus

Lue lisää siitä, miten eksoplaneettoja etsitään ja tutkitaan.