Eksoplaneetta ikuistui vihdoin oikeassa valossa

Hubble nappasi Aurinkokunnan ulkopuolisesta planeetasta ensimmäisen oikean valokuvan

tiistai 1. syyskuuta 2009

Eksoplaneettojen eli Aurinkokunnan ulkopuolisten planeettojen metsästyksessä on monta etappia. Vaikka eksoplaneettoja tunnetaan jo useita, hyvän kuvan – etenkin valokuvan – saaminen niistä on hankalaa. Eksoplaneettojen etsijät ovat tähän saakka saaneet vain infrapunakuvia tai otoksia, joissa ruskeaa kääpiötä näyttää kiertävän planeetan tapainen kohde. Nyt vaikuttaa siltä, että Kalifornian yliopiston tutkijaryhmää on onnistanut. Se havaitsi avaruusteleskooppi Hubblen näkyvän valon aallonpituudella ottamissa kuvissa Fomalhaut-tähteä kiertävän eksoplaneetan, Fomalhaut b:n, joka on massaltaan noin kolme kertaa Jupiterin kokoinen. Se sijaitsee 25 valovuoden päässä Maasta. Fomalhaut b:n etäisyys keskustähdestä on 119 tähtitieteellistä yksikköä (AU) eli 119 kertaa Maan ja Auringon keskietäisyys. Se vastaa 18 miljardin kilometrin matkaa. Suuren etäisyyden vuoksi myös Fomalhaut b:n kiertoaika keskustähtensä ympäri on pitkä: 872 vuotta. Samaan aikaan yhdysvaltalaistutki-joiden kanssa kanadalaisen Herzbergin astrofysiikan tutkimuslaitoksen ryhmä julkisti infrapunakuvan, jossa HR 8799 -tähteä kiertää kolme eksoplaneettaa 130 valovuoden päässä Maasta. Planeetat ovat 25:n, 40:n ja 79 AU:n etäisyydellä tähdestä, ja ne ovat 7–10 kertaa Jupiterin kokoisia.