kepler-62f_kepler-62e

Maalle löytyi kaksoissisaria

Maata kiertävältä radalta avaruuteen tähyilevä Nasan Kepler-teleskooppi on löytänyt kaksi eksoplaneettaa, jotka tutkijoiden silmissä muistuttavat maapalloa.

perjantai 20. syyskuuta 2013

Elämäkin mahdollista

Eksoplaneet ovat vain noin puolet maapalloa suurempia, ja ne kiertävät tähteään sellaisella etäisyydellä, että niille voisi kehkeytyä elämän synnylle sopivat olosuhteet, kuten kiinteä pinta, kaasukehä, sopiva lämpötila ja nestemäistä vettä.

Nasan tutkijoita kiehtovat planeetat kiertävät Lyyran tähdistön suunnalla sijaitsevaa Kepler 62 -tähteä. Ne on myös nimetty tähtensä mukaan Kepler 62 e:ksi ja Kepler 62 f:ksi. Tähdellä on kolme muutakin kiertolaista, mutta ne sijaitsevat elämälle suotuisan vyöhykkeen ulkopuolella. Tutkijat ovat erityisen kiinnostuneita Kepler 62 f:stä.

Kepler löytänee lisää planeettoja

Kepler 62 f:llä on paksu kaasukehä, mikä saattaa olla merkki siitä, että siellä on elämälle otolliset olot ja ihminenkin ehkä selviäisi siellä. Käynti itse paikalla tuskin toteutuu, sillä planeetat ovat 1?200 valovuoden päässä Maasta eli nykytekniikalla saavuttamattomissa.

Planeettakaksikko löydettiin Kepler-teleskoopin kolmen vuoden aikana tekemien havaintojen perusteella. Avaruusteleskooppi otettiin käyttöön 2009 nimenomaan etsimään eksoplaneettoja.