proxima b vesi

Maa 2.0 voi sisältää valtavan meren – ja elämää

Hiljattain havaittu planeetta, Proxima b, tuo uutta toivoa niille, jotka kaavailevat muiden aurinkokuntien asuttamista. Nyt myös elämän mahdollisuus siellä näyttää lisääntyneen. Planeetalla voi olla valtava meri, jossa lainehtii nestemäinen vesi.

keskiviikko 12. lokakuuta 2016 teksti Karine Kirkebæk

Elokuussa tähtitieteilijöiden haaviin osui uusi eksoplaneetta – Proxima b – joka muistuttaa Maata ja kiertää Auringon lähintä naapuritähteä Proxima Centauria.

Ensin Proxima b näytti siltä, että sitä peittää kivinen pinta, mutta nyt tutkijat Marseillen astrofysiikan laboratoriosta Ranskasta ovat tarkastelleet lähemmin sen elinkelpoisuutta.

>> Koe Tieteen Kuvalehden kanssa auringonpimennys USA:ssa

Tutkijat laativat simulaatioita, joissa planeetan säde vaihteli suurimmasta todennäköisestä pienimpään. He arvelevat sen säteen olevan 0,94–1,4 kertaa Maan säde.

Proxima b:ssä on enemmän vettä kuin Maassa

Tutkijoiden laskelmat osoittavat, että jos planeetalla on suurin mahdollinen säde, 8 920 kilometriä, sen pintaa voi peittää 200 kilometriä syvä nestemäisen veden täyttämä meri.

Jos taas säde on pienin mahdollinen (noin 6 000 kilometriä), planeetta on hyvin tiivis ja sen pinnalla on meri, joka vastaa 0,05:tä prosenttia planeetan koko massasta. Maan meret puolestaan muodostavat 0,02 prosenttia Maan koko massasta.

Tutkijoiden kaikkien eri simulaatioiden mukaan planeetalla on nestemäisen veden muodostama meri.

Hyvät edellytykset elämälle

Tähän asti tutkijat ovat suhtautuneet varauksellisesti Proxima b -planeetan elämän edellytyksiin, koska se kiertää hyvin lähellä tähteään Proxima Centauria – vain 7,4 miljoonan kilometrin päässä.

Esimerkiksi Merkurius, joka on Auringon lähin planeetta, kiertää tähteään noin kymmenen kertaa niin kaukana kuin Proxima b. Merkuriuksen lämpötila – noin 427 astetta – on elämälle täysin sopimaton.

Toisaalta kuitenkin Proxima Centaurin säteilyvoima on vain 0,1 prosenttia Auringon säteilystä, joten sikäli Proxima b:n lämpötila lienee paljon inhimillisempi kuin Merkuriuksen.