EKSOPLANEETAT

Galaksimme muissa aurinkokunnissa on runsaasti eksoplaneettoja, joiden kiertotapa ei noudata mitään tähtitieteen oppikirjojen esittämiä lakeja.

© Nicolai Aarøe/Shutterstock

Kapinalliset planeetat rikkovat tähtitieteen sääntöjä

Takaperin, kaltevasti ja kieroon. Eksoplaneetat kiertävät emotähtiään mitä kummallisimmilla tavoilla, jotka eivät lainkaan noudata tähtitieteilijöiden laatimia lakeja planeettojen kiertoradoista.

tiistai 24. huhtikuuta 2018 teksti Rolf Haugaard Nielsen ja Malene Breusch Hansen

Aurinkokunnassa vallitsee rauha ja järjestys. Planeetat kiertävät Aurinkoa siististi pyöreähköjä ratojaan pitkin samaan suuntaan, lähes samassa ratatasossa.

Tähtitieteilijöiden teorioiden mukaan muiden planeettakuntien pitäisi olla aivan yhtä säännönmukaisia kuin Aurinkokunta, koska ne kaikki ovat syntyneet litteästä pöly- ja kaasukiekosta, jossa on samaan suuntaan pyörivä nuori tähti.

Galaksimme muissa kolkissa vallitsevat kuitenkin villin lännen lait: planeetat saattavat kiertää tähtiään täysin kaoottisia ratoja pitkin.

Esimerkiksi HD 80606b -eksoplaneetalla on soikea kiertorata, missä planeetan pisin etäisyys tähteen on moninkertainen lyhimpään verrattuna.

Kiertoradan toisessa päässä planeetta on yhtä kaukana tähdestään kuin Maa Auringosta – mutta toisessa ääripäässä se on yhtenä päivänä aivan lähellä tähteään ja sen lämpötila kohoaa 800 astetta.

Nyt tähtitieteilijöillä on uusi teoria, joka voi selittää, miksi eksoplaneetat eivät noudata vakiintuneita lakeja ja oletuksia.

Kohtaaminen muuttaa ratoja

Nuoruudessaan kaoottiset planeettakunnat ovat mahdollisesti olleet yhtä hyvässä järjestyksessä kuin Aurinkokuntakin. Sitten kaksi valtavaa kaasuplaneettaa on sattunut radoillaan niin lähelle toisiaan, että ne ovat hipaisseet toisiaan ja lähes törmänneet yhteen.

Kaasuplaneettojen molemminpuolinen painovoimavaikutus on sysännyt ne aivan uusille erikoisille radoille. Siten nämä jättiplaneetat ovat voineet muuttaa myös järjestelmän pienempien planeettojen sijaintia.

Joissakin lakeja noudattamattomissa aurinkokunnissa planeetat kiertävät vinossa tähden päiväntasaajaan nähden tai aurinkokunnan yleistä liikesuuntaa vastaan

Jos innostuit ja haluat alkaa tarkkailla taivasta, saat nyt täydellisen aloituspakkauksen:

• Laadukkaan kiikarin, jolla voit tarkkailla Aurinkokuntaa.

• Oppaan tähtitaivaan tapahtumiin vuonna 2018, jotta tiedät, mihin suuntaan ja milloin taivasta kannattaa tähyillä.

• Kaksi Tieteen Kuvalehteä, jotka antavat lisävinkkejä taivaan tapahtumista.

Voit esimerkiksi suunnata kiikarin kohti Joutsenen tähdistöä, jossa kaksi tähteä törmää toisiinsa ja räjähtää punaisena novana noin vuonna 2022. Voit tarkkailla ilmiötä Mitlux-kiikarilla.