Mahdoton aurinkokunta

Äskettäin löydetty eksoplaneetta on kookkaampi kuin mitä tähtitieteilijät tähän asti ovat pitäneet mahdollisena.

© University of Warwick/Mark Garlick

Jättimäinen eksoplaneetta murskaa tähtitieteen teorioita

Tähtitieteilijät ovat tehneet uudella teleskoopilla merkittävän löydön: valtava eksoplaneetta kiertää hyvin pientä keskustähteä. Havainto voi muuttaa nykykäsitystä siitä, miten planeetat syntyvät.

keskiviikko 1. marraskuuta 2017 teksti Babak Arvanaghi

”Havainto haastaa nykytiedon siitä, miten planeetat muodostuvat.”

Näin totesi tutkimusjohtaja Daniel Bayliss Warwickin yliopistosta, kun astronomiryhmä oli tehnyt uskomattoman löydön.

Tutkijat löysivät 600 valovuoden päässä Maasta jättimäisen eksoplaneetan, joka kiertää pienen pientä tähteä. Planeetan ja tähden kokoero on niin pieni, että nykyteorioiden mukaan moisen parin olemassaolo on mahdotonta.

Jupiterin kokoinen

Jättimäinen eksoplaneetta on Chilessä Atacaman autiomaassa sijaitsevan uuden Next-Generation Transit Survey -teleskoopin (NGTS) ensimmäinen eksoplaneettalöytö.

Lähde Tieteen Kuvalehden mukana Chileen tutustumaan teleskooppeihin ja katsomaan auringonpimennystä

Teleskooppi havaitsee suuria eksoplaneettoja mittaamalla tähtien kirkkauden muutoksia. Kun eksoplaneetta kulkee tähden editse, tähden kirkkaus vähenee.

Huolimatta siitä, että vastikään löydetty eksoplaneetta (NGTS-1b) on Jupiterin kokoinen, sen havaitseminen oli vaikeaa. Tähti, jota planeetta kiertää, on Aurinkoa puolet pienempi, himmeä punainen kääpiö. Siksi tähden kirkkauden muutoksia on vaikeaa rekisteröidä.

Teoriassa mahdoton

NGTS-1b:n keskustähti on vain neljä kertaa sitä suurempi. Lisäksi jättimäinen eksoplaneetta kiertää varsin lähellä tähteään, sillä kierros tähden ympäri kestää vain 2,6 vuorokautta.

Perehdy upean universumimme yksityiskohtiin tilaamalla Tieteen Kuvalehti

Seuraavaksi tutkijat aikovat selvittää, löytyykö muiden punaisten kääpiöiden ympäriltä vastaavia planeettoja.

Tähän asti tähtitieteilijät ovat uskoneet, että pienten tähtien ympärille syntyy ainoastaan kiviplaneettoja, sillä kaasujättiläisten syntyprosessi vaatii huomattavasti enemmän materiaa. Uusi löytö saattaa horjuttaa tätä olettamusta perinpohjaisesti.