Exo planets

Eksoplaneetta: Käy eksoplaneetoilla

Tunnettujen eksoplaneettojen määrä kasvaa koko ajan. Tästä voit tutustua outoihin maailmoihin.

maanantai 16. kesäkuuta 2014 teksti Erik Wied

Yhtä planeettaa syö sen oma tähti, toisella planeetalla on kolme emotähteä, ja kolmatta planeettaa ei pitäisi edes olla olemassa.

Tunnettujen eksoplaneettojen määrä on jo melkein 2 000. Samalla tekniikka on kehittynyt niin, että vieraita tähtiä kiertävistä planeetoista tiedetään jo melkoisesti. Monet niistä ovat osoittautuneet oletettuakin oudommiksi taivaankappaleiksi.

Lähde matkalle Linnunrataan

Monet eksoplaneetoista on löydetty Nasan eri hankkeissa. Yhdysvaltojen avaruusjärjestöllä Nasalla on simulaattori, jolla voit käväistä tutkimassa eksoplaneettoja eri puolilla Linnunrataa.

Voit lukea lisää eksoplaneetoista ja niiden tähdistä sekä verrata eksoplaneettoja oman Aurinkokuntamme planeettoihin.

Etsi erikoisimmat eksoplaneetat

Nasassa on myös laadittu luetteloita suurimmista, pienimmistä ja oudoimmista eksoplaneetoista. Löydät myös teoreettiset matka-ajat oudoille kappaleille eri kulkuneuvoilla. Esimerkiksi matka HD187933b-planeetalle kestäisi 701 miljoonaa vuotta, jos se taitettaisiin henkilöautolla.

Tutustu Nasan sivuun tästä

Lue lisää eksoplaneetoista

Haluatko tietää lisää vieraita tähtiä kiertävistä planeetoista? Lue koko artikkeli Tieteen Kuvalehden numerosta 10/2014.

Nasan erikoisimmat

Tutustu Nasan listaamiin planeettaerikoisuuksiin: mukana suurimmat, pienimmät ja oudoimmat.