Planeetan syntymä

Astronomit löysivät kolme synnyttävää tähteä

Kolmen nuoren tähden ympärillä olevat renkaat ovat herättäneet tutkijoiden mielenkiinnon. Tähtien ympärille on muodostumassa planeettoja, joten astronomeilla on ainutlaatuinen mahdollisuus seurata, miten planeetat syntyvät.

perjantai 18. marraskuuta 2016 teksti Babak Arvanaghi

Eurooppalaiset astronomit ovat havainneet kolme nuorta tähteä, joiden ympärille on muodostumassa planeettajärjestelmä. Kuvissa tutkijat ovat poistaneet tähtien valon, jotta niiden ympärillä olevat renkaat on saatu näkyviin.

Kolme järjestelmää

RXJ1615

Tähteä ympäröivät symmetriset renkaat, jotka vievät ajatukset jättimäiseen versioon Saturnuksesta. Tähti on 1,8 miljoonaa vuotta vanha, ja tutkijoiden mukaan renkaissa on havaittavissa selviä merkkejä planeettojen synnystä.

HD 135344B

Tämän tähden ympärillä olevat renkaat ovat epäsymmetrisiä. Jättimäiset kierteishaarat johtuvat todennäköisesti kahdesta protoplaneetasta, jotka vetävät puoleensa tähteä ympäröivää pölyä. Protoplaneetat kehittynevät ajan mittaan Jupiterin kaltaisiksi jättiläisplaneetoiksi. Muutaman kuukauden aikana tutkijat ovat havainneet renkaissa muutoksia, joten luvassa on ennen näkemätön mahdollisuus seurata planeetan muodostumista.

HD97048

Neljä symmetristä rengasta ympäröi tähteä, joka synnyttää planeettoja epätavallisella tavalla. Tähden renkaat ovat nimittäin harvinaisen symmetrisiä, eikä niissä ole havaittavissa kierteishaaroja, tyhjiä alueita tai pyörteitä, kuten yleensä.

Planeetat syntyvät pölystä

Aurinkokuntia syntyy alueille, joilla on runsaasti pölyä. Jossain vaiheessa painovoima saa pölyn kasautumaan, jolloin syntyy tähtiä.

Sitten tähti imee suurimman osan ympärillä olevasta pölystä itseensä, mutta pölyä jää jonkin verran tähden läheisyyteen. Pölyn rippeet alkavat myös kasautua, ja niistä muodostuu lopulta planeettoja.

Kun meidän Aurinkokuntamme syntyi, Aurinko imi itseensä 99 prosenttia pölystä. Siksi myös Aurinkokunnan massasta 99 prosenttia on Auringossa.