Eksoplaneetalla on Maan tavat

tähtitiede Kanadalaisen Toronton yliopiston tähtitieteilijät ovat havainneet Aurinkokunnan ulkopuolelta planeetan, joka kiertää omaa keskustähteään samantapaisesti kuin Maa Aurinkoa. Yleensä Aurinkokunnan ulkopuolisten planeettojen eli eksoplaneettojen radasta tai asemasta omassa aurinkokunnassaan ei ole saatu varmuutta, sillä ne on ha-vaittu joko tähdestä riippumattomina kappaleina tai ruskean kääpiön seuralaisina. Ruskea kääpiö on taivaankappale, joka on massaltaan kaasumaisen jättiläisplaneetan ja tähden välillä. Kanadalaisten löytämä planeetta kiertää Aurinkoa muistuttavaa tähteä noin 500 valovuoden päässä Maasta. Se vastaa massaltaan kahdeksaa Jupiteria ja on kooltaan 318 kertaa niin suuri kuin Maa. Sen kiertorata kulkee suhteellisen kaukana tähdestä. Siitä on matkaa tähteen 330 kertaa niin paljon kuin Maasta on Aurinkoon. Silti planeetan lämpötila on 1?500 astetta. Syyksi epäillään sitä, että planeetta on melko nuori. Siten se ei olisi ehtinyt vielä jäähtyä.