Chandran ainutlaatuiset kuvat Rapusumusta

NASAn uusi röntgenteleskooppi Chandra on ottanut ainutlaatuisia kuvia Härän tähdistössä olevasta Rapusumusta. Kuvista näkyy selvästi, miten sumun keskellä olevasta neutronitähdestä virtaa energiaa tähteä ympäröivään kaasurenkaaseen. Rapusumu on syntynyt supernovaräjähdyksessä, jonka mm. kiinalaiset tähtitieteilijät havaitsivat vuonna 1054. Supernovassa räjähtäneestä suuresta ja raskaasta tähdestä on jäljellä vain kaasusumu. Sumun keskellä havaittiin 1967 voimakasta röntgen- ja radiosäteilyä lähettävä neutronitähti, joka pyöri akselinsa ympäri 30 kertaa sekunnissa. Neutronitähden halkaisija on noin 20 km, mutta sen massa on suurempi kuin Auringon. Chandran kuvista näkyy selvästi, että neutronitähden ympärillä on rengasta tai kierrettä muistuttava muodostelma, joka on todennäköisesti syntynyt tähdestä aaltoina sinkoutuneista suurienergiaisista hiukkasista. Renkaaseen nähden kohtisuoraan kulkee kaksi suihkuvirtausta, joissa hiukkaset liikkuvat melkein valonnopeudella neutronitähdestä renkaaseen. Chandran ottamat valo-kuvat ovat niin tarkkoja, että niistä voidaan ensi kertaa nähdä suihkuvirtauksen kulku kokonaisuudessaan.