Chandra tarkensi kuvaa Linnunradan keskustasta

Röntgenteleskooppi näkee pölyn ja kaasun läpi

tiistai 1. syyskuuta 2009

Nasan Chandra-röntgenteleskooppi on ottanut ainutlaatuisia kuvia Linnunradan keskuksesta. Kuvat ovat pienoinen uutinen jo sinänsä, sillä 27 000 valovuoden päässä Maasta sijaitsevaa Linnunradan keskusta ympäröivät tiheät kaasu- ja pölypilvet, minkä vuoksi siitä ei voi saada optisia havaintoja. Keskusta voi tarkkailla vain radio-, infrapuna- ja röntgensäteilyalueen aallonpituuksilla. Chandran ottamista 30 kuvasta muodostuu kokonaisuus, joka käsittää noin 400 x 900 valovuoden kokoisen alueen. Kuvissa erottuvat ne pisteet, joissa lämpötila on niin korkea, että niiden sisältämästä ionisoituneesta raudasta vapautuu röntgensäteilyä. Aikaisemmin Linnunradan keskuksesta tulevan röntgensäteilyn arveltiin olevan peräisin koko sitä ympäröivästä kuumasta kaasusta. Kuumimmissa pisteissä lämpötila voi olla jopa 100 miljoonaa astetta, mikä on melko lämmintä verrattuna esimerkiksi Auringon pinnan 6000 asteeseen. Linnunradan keskuksessa vallitsevat muutenkin poikkeukselliset olosuhteet. Siellä syntyy uusia tähtiä nopeammin kuin muualla galaksissa, tähtienväliset tuulet riepottelevat jättiläistähtiä ja supernovaräjähdyksiä tapahtuu huomattavasti taajempaan kuin muualla. Aivan galaksin ytimessä on musta aukko, jonka massa on 2,6 miljoonaa kertaa Auringon massa. Chandran havaitsemat yksittäiset röntgensäteilyn lähteet ovat todennäköisesti valkoisia kääpiötähtiä, neutronitähtiä tai mustia aukkoja. Säteilyn lisäksi ne sylkevät ympärilleen kuumaa kaasua, joka leviää keskuksesta muualle Linnunrataan.