Chandra bongasi ennätyssupernovan

Samanlainen räjähdys on odotettavissa Linnunradassa

tiistai 1. syyskuuta 2009

Nasan Chandra-avaruusteleskooppi on kuvannut tähän mennessä voimakkaimman ja kirkkaimman supernovan. Ennätyssupernovan synnytti SN2006gy-tähden räjähdys NGC 1260 -galaksissa 240 miljoonan valovuoden päässä Maasta. Maahan sen valo saapui viime syyskuussa. Yleensä supernovassa tähden ydin romahtaa, kun tähden vetypolttoaine on loppunut. Tämän seurauksena syntyy räjähdys, jossa raskaat alkuaineet leviävät avaruuteen, ja jäljelle jää neutronitähti tai musta aukko. SN2006gy:n tapauksessa tähden ydin näyttää räjähtäneen ilman romahdusta. SN2006gy on ensimmäinen suora havainto tällaisista supernovista, vaikka niiden olemassaolo on jo pitkään voitu osoittaa teoreetti-silla laskelmilla. Kun tähti päättää päivänsä ilman romahdusvaihetta, supernovassa paiskautuu avaruuteen paljon enemmän raskaita alkuaineita kuin tavallisessa supernovassa. Näistä alkuaineista muodostuu aikanaan uusi tähtisukupolvi. SN2006gy:n kaltainen supernova nähdään ehkä pian vielä lähempää. Vain 7 500 valovuoden päässä Maasta on kuolemai-sillaan oleva Eeta Carinae -niminen, 100–120 kertaa Auringon kokoinen tähti. Se voi räjähtää minä hetkenä hyvänsä. Räjähdys valaisee Maankin niin, että sen valossa voi lukea kirjaa keskellä talviyötä. Supernovan gammasäteilypurkaus tuskin aiheuttaa vaaraa Maassa.