VSH Space shuttle

Ranska rakentaa oman avaruussukkulan

Nasan hyllyttämästä mallista kehitetty alus saa kyydin lentokoneelta.

maanantai 25. lokakuuta 2010

Ajatus lentokoneen käyttämisestä avaruussukkulan kantoaluksena on vanha. Ideasta luovuttiin aikoinaan, koska siihen tarvittiin kalliita erikoisvalmisteisia lentokoneita. Ranskalainen ilmailu- ja avaruustekniikkayritys Dassault Aviation, jonka tunnetuimpia tuotteita ovat Mirage-suihkuhävittäjät, aikoo kuitenkin elvyttää idean. Se on ilmoittanut esittelevänsä viimeistään vuonna 2013 uudenlaisen sukkulan, joka lähtee avaruuspyrähdykselle tavallisen matkustajalentokoneen selästä.

Dassaultin sukkula on nimeltään VSH. Se painaa 11 tonnia, ja siinä on tilaa kuudelle matkustajalle. VSH on kehitetty Nasan vuonna 2002 hyllyttämän X-38:n ja eurooppalaisen 1990-luvulla keskeytetyn Hermes-sukkulahankkeen suunnitelmien pohjalta. X-38:n tavoin myös VSH:n on tarkoitus taittaa alkumatka lentokoneen siivellä. Koska VSH on suhteellisen raskas, myös kantoaluksen on oltava riittävän kookas. Dassault ei ole vielä ilmoittanut, minkä lentokonemallin siivelle se aikoo sukkulansa sovittaa.

Alun perin Dassault tutki myös mahdollisuutta lähettää sukkula lentoon maasta omilla moottoreillaan, mutta ajatuksesta luovuttiin, koska se olisi edellyttänyt erillisten laukaisukenttien rakentamista, mikä olisi tullut hyvin kalliiksi. Nykysuunnitelman mukaan VSH nousee kantoaluksen kyydissä kahdeksan kilometrin korkeuteen, jossa se irtautuu omille teilleen 0,7 machin nopeudella (70 prosenttia äänen nopeudesta). Irtautumisen jälkeen käynnistyy VSH:n oma rakettimoottori, joka kiihdyttää sukkulan 3,5 machin nopeuteen.

Alkuvaiheessa VSH:n on kaavailtu toimivan ennen kaikkea matkustajaliikenteessä. Hapen ja kerosiinin voimalla toimiva rakettimoottori vie sukkulan avaruuden alarajalle eli sadan kilometrin korkeuteen. Tällä korkeudella matkustajat näkevät ikkunaluukuista maapallon kaareutuvan horisontissa ja pääsevät kokemaan noin kolme minuuttia kestävän painottomuuden. Sitten VSH leijailee takaisin Maan pinnalle, ja laskeuduttuaan se on pian valmis uuteen matkaan.

Avaruuden laidalle

VSH:n rakettimoottori on venäläisvalmisteinen RD-0110, joka käyttää polttoaineenaan kerosiinin ja nestemäisen hapen sekoitusta. Moottori käynnistyy kahdeksan kilometrin korkeu­dessa ja vie sukkulan sadan kilometrin korkeuteen, jossa virallisen määritelmän mukaan avaruus alkaa. Kyytiin mahtuu enintään kuusi matkustajaa.

Lue tästä

Ehkä sinua kiinnostaa...

TILAA TIETEEN KUVALEHDEN UUTISKIRJE

Voit ladata ilmaisen erikoisnumeron, Uskomattomat aivot, heti, kun olet tilannut uutiskirjeen.

Etkö löytänyt, mitä etsit? Tee haku tästä: