NASA ufo 16/2014

Nasan fiasko – Lentävä lautanen lässähti mereen

Nasa testasi maanantaina lentävää lautasta, jonka on tarkoitus tulevaisuudessa kuljettaa rahtia ja ihmisiä Marsiin. Maailman suurin laskuvarjo ei kuitenkaan kestänyt 55 kilometrin korkeudessa nelinkertaista äänen nopeutta.

tiistai 9. kesäkuuta 2015 teksti Karine Kirkebæk

Lentävä lautanen: Testi päättyi fiaskoon

Nasa testasi Tyynenmeren yllä ilmakehässä ääntä nopeammin kulkevaa pienitiheyksistä hidastinta (Low-Density Supersonic Decelerator, LDSD), joka tunnetaan paremmin lentävänä lautasena.

Aluksen nopeus kiihdytettiin ensin noin 4 900 kilometriin tunnissa (Mach 4). Nelinkertainen äänen nopeus oli kuitenkin liikaa laskuvarjolle, jonka piti tuoda lentävä lautanen turvallisesti takaisin Maahan.

Laskuvarjo nimittäin petti heti, kun se oli aukaistu.

VIDEO: "Nooooooo", kaikui kuorossa Nasan lennonjohdossa, kun lentävän lautasen jarruvarjo repeytyi kappaleiksi.

Maailman suurin laskuvarjo ei kestänyt

Kokeen piti osoittaa, että maailman suurin laskuvarjo voisi tuoda lautasen pehmeästi Maan pinnalle. Nasassa nimittäin toivotaan, että tekniikalla voidaan jarruttaa ääntä nopeammin lentävien alusten vauhtia.

Valtava laskuvarjo, joka on kaksi kertaa niin suuri kuin se, jota käytettiin Curiosity-mönkijän laskeutumisessa Marsiin, joutuu nyt takaisin suunnittelijoiden työpöydälle. Nasassa analysoidaan jo parhaillaan testilennon tietoja ja yritetään selvittää, miksi varjo petti.

Lentävää lautasta kehitetään tulevia Mars-lentoja varten. Tulevaisuudessa sillä on tarkoitus viedä punaiselle planeetalle painavaa rahtia ja ihmisiä. Suunnitelmien mukaan alus taittaa ensin 55 miljoonan kilometrin matkan punaiselle planeetalle ja tekee sitten hallitun laskeutumisen Marsin ohuen kaasukehän läpi.

GRAFIIKKA: Ilmapallo nosti lentävän lautasen 37 kilometrin korkeuteen. Sieltä rakettimoottori vei aluksen 55 kilometriin ja kiihdytti sen nopeuden 4 900 kilometriin tunnissa. Sitten jarruvarjo laukaistiin. Laskuvarjon repeämisen jälkeen lautanen syöksyi Tyyneenmereen Havaijin lähistölle, mistä se poimittiin laivaan. Napsauta kuva suuremmaksi.

Nasan lentävä lautanen ei ole ensimmäinen laatuaan

Ensimmäisen pyöreän lentovempaimen suunnitteli ruotsalainen Emanuel Swedenborg jo vuonna 1714. Vuonna 2007 innokkaat taas saivat ostaa oman ufon. Lue lisää tästä artikkelista:

Lue tästä

Ehkä sinua kiinnostaa...

TILAA TIETEEN KUVALEHDEN UUTISKIRJE

Voit ladata ilmaisen erikoisnumeron, Uskomattomat aivot, heti, kun olet tilannut uutiskirjeen.

Etkö löytänyt, mitä etsit? Tee haku tästä: