Mars Ice House

Nasa rakentaa Mars-tukikohdan muovista ja jäästä

Lähetetään avaruusalus Marsin pohjoisnavalle, puhalletaan iso muovipallo täyteen ja lujitetaan se jääkerroksella. Katso tästä, millaista tulostettua Mars-asemaa Nasa kaavailee.

keskiviikko 22. kesäkuuta 2016 teksti Christian Ammitzbøll Juul & Karen Grubbe

Nasassa paiskitaan töitä miehitetyn Mars-lennon eteen. Koska astronautit eivät pysty oleskelemaan Marsissa ilman tukikohtaa ja rakennusmateriaalien lähettäminen sinne asti on kallista, Nasa kaavailee käyttävänsä rakennustöihin planeetalla tarjolla olevia raaka-aineita.

Uusien ja ennakkoluulottomien visioiden löytämiseksi Nasa järjesti vuonna 2015 kilpailun Mars-tukikohdasta, joka olisi mahdollista rakentaa roboteilla planeetalta löytyvistä materiaaleista ennen astronauttien saapumista planeetalle.

Yksi parhaista ehdotuksista oli Cloud AO- ja SEArch-arkkitehtitoimistojen käsialaa, ja siinä aiotaan tehdä robottien avustuksella 90 neliömetrin laajuinen tukikohta planeetan kamaralla olevasta jäästä.

Jää suojaa astronautteja Marsissa

Kun tukikohdan perusmoduuli on laskeutunut Marsiin, planeetan pinnalle lähetetään pieniä robotteja keräämään jäätä. Sen jälkeen jäästä tulostetaan suojakuori pohjamoduulin ympärille puhalletun ison muovipallon sisäpinnalle.

Suurisuuntainen suunnitelma ei ole vain sananhelinää.

Järjestelmää on jo testattu Maassa, ja tukikohdasta on valmistettu pieni malli laboratoriossa.

Kun tukikohta valmistuu Marsiin, sen viisi senttiä paksu jääkuori suojaa astronautteja kosmiselta säteilyltä. Silti astronautit näkevät tukikohdasta ulos isojen ikkunoiden kautta.

Iglun sisäpuolella tulostetaan myös moduuli, jossa kasvatetaan astronauteille happea tuottavia kasveja.

Nasan mukaan ensimmäiset ihmiset lähtevät Marsiin 2030-luvulla.