Animoitu kuva BFR-raketista (Big Fucking Rocket), joka telakoituu ISS-asemaan.
BFR ja ISS

Musk aikoo käyttää BFR-jättirakettiaan ISS-aseman tavarakuljetuksiin. Kuljetuksilla rahoitetaan matkaa Marsiin. 

© SpaceX

Jättiraketti vie ihmisiä Marsiin 7 vuoden kuluttua

Uudessa raketissa on tilaa kerralla jopa 200 ihmiselle Maan ja Marsin välisellä lennolla. Lisäksi sitä voidaan käyttää käsittämättömän nopeisiin lentomatkoihin maapallolla.

tiistai 3. lokakuuta 2017 teksti Michael Friislund

Viime perjantaina Tesla-miljardööri Elon Musk kertoi lisää yksityiskohtia SpaceX-yrityksensä viime vuonna esittelemästä lippulaivasta, uudesta raketista. Nyt jättiraketti on saanut uuden nimen BFR, mikä Muskin mukaan tulee sanoista ”Big Fucking Rocket”.

Jättiraketti voi kerralla kuljettaa 90–200 ihmistä Marsiin. Se on huomattavasti enemmän kuin kaikki muut raketit, joihin mahtuu vain kourallinen ihmisiä. Esimerkiksi Nasan Marsiin suuntaavassa Orion-aluksessa on tilaa vain neljälle astronautille!

Enemmän tilaa kuin Airbus 380 -koneessa

BFR-raketin tilavuus on 825 kuutiometriä, joten siinä on enemmän tilaa kuin maailman suurimmassa matkustajakoneessa, Airbus 380:ssä. Marsiin matkaajat saavat valita nukkumapaikakseen yhden aluksen 40 hytistä tai he voivat rentoutua painottomuudessa tilavissa yhteistiloissa, jotka sijaitsevat raketin kärjessä.  

Lue lisää tulevaisuuden villeistä visioista. Tilaa Tieteen Kuvalehti tänään!

106 metriä korkea ja yhdeksän metriä leveä raketti sisältää kaksi osaa: kantoraketin, jossa on 31 SpaceX:n Raptor-moottoria ja joka voi viedä avaruuteen 150 tonnia, ja itse avaruusaluksen, jossa on 6 Raptor-moottoria. Kun BFR-raketti on jättänyt ilmakehän taakseen, avaruusalus irtoaa kantoraketista, joka palaa Maahan.

Vertailun vuoksi voidaan mainita, että Nasan kuuraketti Saturn V kykeni aikoinaan nostamaan 135 tonnia.  

Raketti on 100-prosenttisesti kierrätettävä

BFR-hankkeen tavoitteena on, että sekä kantoraketti että avaruusalus voisivat laskeutua takaisin Maahan, joten kaikki osat olisivat täysin kierrätettäviä. 

SpaceX:llä on jo hyviä kokemuksia osittain kierrätettävästä Falcon 9 -raketista, joka on suorittanut peräjälkeen 16 laskeutumista ilman virheitä. Falcon 9 on vastannut ISS-aseman tavarakuljetuksista vuodesta 2012 alkaen.  

Ensimmäinen miehitetty lento vuonna 2024

BFR-raketti kiitää jopa 29 000 kilometriä tunnissa ja se voi viedä ihmisen Marsiin 150–300 päivässä. 

Muskin mukaan hanke on niin realistinen, että hän uskoo BFR:n suorittavan ensimmäiset miehitetyt lennot Marsiin jo vuonna 2024. Lopullisena tavoitteena on asuttaa Mars ja tehdä ihmiskunnasta avaruusmatkailun taitava sivilisaatio.  

Lisätietoja BFR-raketin yksityiskohdista Elon Muskin esityksestä: 

Musk: Rahoitus on varmistettu

Kun Musk viime vuonna esitteli Mars-suunnitelmiaan, hankkeen rahoitus ei vielä ollut varmaa. Ongelmana on erityisesti rakettien rakentamisen kalleus.    

Viime perjantaina Australiassa pidetyssä IAC-kongressissa Musk valotti ensimmäisen kerran rahoitussuunnitelmiaan.  

Ensinnäkin raketin kierrätettävyys vähentää kustannuksia merkittävästi, sillä tähän asti avaruusmatkailun hintalappua ovat nostaneet etenkin ne rakettien osat, joita ei ole voitu käyttää uudelleen.  

Toisekseen koko SpaceX-hanketta muokataan niin, että se auttaa Mars-lentojen rahoituksessa. Nykyisin SpaceX vastaa suuresta osasta ISS-asemalle suuntaavista huoltolennoista. Tavoitteena on, että tulevaisuudessa kaikki ISS:n kuljetukset hoidettaisiin BFR-raketeilla.

Kasvavien avaruusasemalentotuottojen lisäksi SpaceX voi jatkossa käyttää nykyisin muihin raketteihin, kuten Falcon 9-, Dragon- ja Heavy -raketteihin, suunnatut varat BFR-hankkeeseen.

Lontoo – New York 29 minuutissa

Todellinen uutuus Muskin visiossa olivat kuitenkin BFR-raketin muut käyttömahdollisuudet. 

”Jos sinulla on avaruusalus, joka voi viedä sinut Marsiin, voisiko sitä käyttää myös matkustamiseen maapallolla paikasta toiseen”, pohti Musk.

"Me tutkimme asiaa, ja tulokset olivat varsin mielenkiintoisia.”

Uskomattoman nopeaa BFR-rakettia voidaan käyttää kaupallisiin lentoihin Maassa. Suunnitelmien mukaan raketilla pääsee alle tunnissa mistä tahansa maapallolla minne tahansa maapallolla.  

Esimerkiksi lento Lontoosta New Yorkiin veisi vain 29 minuuttia. Musk ei kuitenkaan selvittänyt, miten kauan aikaa supernopean lentoaluksen lastaamiseen matkustajilla kuluisi.  

Lue, miten Musk aikoo asuttaa Marsin 

Tästä näet, miten matka Marsiin suunnitelmien mukaan sujuu:  

Lue tästä

Ehkä sinua kiinnostaa...

Etkö löytänyt, mitä etsit? Tee haku tästä: